Strategic analysis of company NAJ-GBT

Thesis title: Strategická analýza
Author: Unzeitig, Jiří
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Mikovcová, Hana
Opponents: Dvořáček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce analyzuje strategii ve společnosti NAJ-GBT, jenž lze představit jako malou galanterii. Jako cíl práce je stanoveno zvýšení dosahovaných tržeb na základě několika návrhů změn v produktovém portfoliu, jenž budou vycházet zejména z potřeb zákazníků a porovnání s přímou konkurencí v oblasti Chocně a okolí. Práce se dělí na teoretickou a praktickou část. V teoretické části bude na základě literární rešerše podrobněji definováno strategické řízení podniku, analýza mikrookolí, u které bude kladen důraz na Porterův model pěti sil a Benchmarking s konkurenčními podniky, produktové portfolio s využitím BCG matice a na závěr analýza potřeb zákazníka. V rámci praktické části budou postupně tyto metody zpracovány a aplikovány na společnost NAJ-GBT a na základě vyhodnocení a výsledků budou navrženy strategická doporučení, které této galanterii přinesou větší tržby.
Keywords: Produktové portoflio; Strategické řízení; Analýza mikrookolí; Analýza potřeb zákazníka
Thesis title: Strategic analysis of company NAJ-GBT
Author: Unzeitig, Jiří
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Mikovcová, Hana
Opponents: Dvořáček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis analyses the strategy in NAJ-GBT, which can be thought of as a small haberdashery. The aim of the thesis is to increase the achieved sales based on several proposals for changes in the product portfolio, which will be based mainly on the needs of customers and comparison with direct competitors in the area of Choceň and its surroundings. The thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part, the strategic management of the company will be defined in more detail based on a literature search, the analysis of the microenvironment, which will emphasize Porter's five forces model and Benchmarking with competitors, the product portfolio using the BCG matrix and finally the analysis of customer needs. In the practical part, these methods will be gradually developed and applied to NAJ-GBT and based on the evaluation and results, strategic recommendations will be proposed to bring more sales to this haberdashery.
Keywords: Microenviroment analysis; Customer needs analysis; Product portfolio; Strategic management

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 1. 2023
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 21. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83713/podrobnosti

Files for download

    Last update: