Strategic analysis of the company Znovín Znojmo, a.s

Thesis title: Strategická analýza společnosti Znovín Znojmo, a. s
Author: Gaeblová, Valentina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Štamfestová, Petra
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: Česky
Abstract:
Společnost Znovín Znojmo, a. s., vyrábí a prodává česká vína. Musí se však potýkat především s konkurencí ostatních moravských výrobců a dále levných zahraničních vín. Vedení společnosti také řeší pokles tržeb plynoucích z prodejů výrobků do gastronomického sektoru. Cílem bakalářské práce je navrhnout strategická doporučení pro Znovín Znojmo, a. s., na základě provedení strategické analýzy. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou uvedeny základní poznatky z oblasti strategie podniku a popsány základní nástroje strategické analýzy. V praktické části jsou tyto nástroje aplikovány na společnost Znovín Znojmo, a. s. Pro analýzu vnějšího prostředí firmy je použita PESTEL analýza, analýza odvětví, analýza konkurence a mapa konkurenčních skupin, Porterův model 5 sil. Pro analýzu vnitřního prostředí je využita identifikace zdrojů, VRIO analýza, finanční analýza a portfolio analýza (GE matice). Syntéza poznatků je provedena ve formě SWOT analýzy. Na tomto základě jsou navržena doporučení pro společnost Znovín Znojmo, a. s., v návaznosti na její problémy.
Keywords: SWOT analýza; VRIO analýza; Strategická analýza; PESTEL analýza; Porterův model 5 sil
Thesis title: Strategic analysis of the company Znovín Znojmo, a.s
Author: Gaeblová, Valentina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Štamfestová, Petra
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: Česky
Abstract:
The company Znovín Znojmo, a. s. produces and sells Czech wines. However, they have to deal with competition from other Moravian producers and cheap foreign wines. The company's management is also dealing with the decline in sales resulting from sales of products to the gastronomy sector. The aim of the bachelor thesis is to propose strategic recommendations for Znovín Znojmo, a. s., based on a strategic analysis. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, basic knowledge from the field of company strategy is presented and the basic tools of strategic analysis are described. In the practical part, these tools are applied to the company Znovín Znojmo, a. s. For the analysis of the external environment of the company are used PESTEL analysis, industry analysis, competition analysis and map of competitive groups and Porter's 5 forces model. For the analysis of the internal environment are used resource identification, VRIO analysis, financial analysis and portfolio analysis (GE matrix). The synthesis of knowledge is carried out in the form of a SWOT analysis. On this basis, recommendations are proposed for the company Znovín Znojmo, a. s., following their problems.
Keywords: Porter's model of five forces; Strategic analysis; SWOT analysis; VRIO analysis; PESTEL analysis

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 12. 2022
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 12. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83197/podrobnosti

Files for download

    Last update: