Customer perceptions and attitudes towards the subscription business model in online shopping

Thesis title: Zákaznické vnímání a postoje k obchodnímu modelu předplatného v oblasti internetových nákupů
Author: Rampa, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Mareš, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této kvalifikační práce je výzkum zákaznického vnímání a postojů k obchodnímu modelu předplatného v oblasti internetových nákupů v českém prostředí, které zákazník zaujímá vůči konkrétním situacím během čerpání předplacené služby. Dílčím cílem je také popis konkrétních výhod, nevýhod a potenciálních rizik. Úvodní oddíl práce se formou literární rešerše věnuje okolnostem, které vedou k pravidelnému užívání předplatného, dále přibližuje historický vývoj předplatného a rovněž jsou představeny typologická dělení předplatných, se kterými se dnes může zákazník na internetu setkat. V další části je přiblížena také role zákazníka v nákupním procesu předplatných a teoretické přínosy pro firmy a zákazníky, které jsou rozšířeny o téma zákaznické správy předplatných. Pomocí kvantitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů a následného kódování je možné identifikovat klíčové faktory, které zákazníci vnímají v souvislosti s pořízením a následným užíváním předplacených služeb. Pro zjištění možných vazeb mezi těmito faktory a jejich vlivy na celkové vnímání obchodního modelu předplatného je použita frekvenční a křížová analýza vycházející s dat získaných v rámci dotazníkového šetření. Tato data dále slouží jako zdroj pro definici šesti typů předplatitelů na českém trhu.
Keywords: zákaznické vnímání; zákaznické postoje; e-commerce; obchodní model předplatného; předplatné; obchodní model
Thesis title: Customer perceptions and attitudes towards the subscription business model in online shopping
Author: Rampa, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Mareš, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this qualification thesis is to research and assess customer perceptions and attitudes towards the subscription business model in e-commerce shopping on the Czech market which they take towards specific situations during the use of a subscription service. A sub-objective is also the description of specific advantages, disadvantages, and potential risks. The introductory section of the thesis focuses on the circumstances that lead to the regular use of subscriptions, presents the historical development of subscriptions, and furthermore, presents the subscriptions typology that the customers may encounter on the Internet today. The following section presents the customer’s role in the subscription purchasing process, and the theoretical benefits for companies and customers which are further extended by the topic of customer subscription management. The key factors that customers perceive regarding the acquisition and subsequent utilization of subscription services are assessed and identified by the quantitative research based on the in-depth interviews and encoding method. To ascertain potential connections between the identified factors and their potential impact on the overall perception of the subscription business model, frequency and cross-sectional analysis are employed to scrutinize data gathered through the questionnaire survey. The collected data serve as the basis for the definition of six different types of subscribers in the Czech market.
Keywords: business model; customer perception; customer attitudes; e-commerce; subscription business model; subscription

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 11. 2022
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 8. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83187/podrobnosti

Files for download

    Last update: