Gamification as a factor increasing motivation of employees in corporate training in the company XYZ
Thesis title: | Gamifikace jako faktor zvyšující motivaci zaměstnanců ke vzdělání ve společnosti XYZ |
---|---|
Author: | Poliatinskaia, Liliia |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Čada, Karel |
Opponents: | Fischerová, Martina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato studie se zabývá výzvami udržení angažovanosti a motivace zaměstnanců s využitím gamifikace. Teoretická část poskytuje základ o gamifikaci, přehled existující literatury s důrazem na vzdělávaní. Praktická část se staví na kvalitativním výzkumu, zahrnujícím rozhovory s 8 účastníky ze společnosti XYZ se zkušenostmi v oblasti technologií. Hlavním zjištěním je, že u nepovinných firemních školení byly výsledky výrazně lepší, což naznačuje, že úspěch gamifikace závisí spíše na kvalitě implementace, kontextu školení a její povinném charakteru než na konkrétních herních prvcích. Dalším zjištěním byl význam vnitřní motivace pro úspěch gamifikovaného školení. Gamifikace sice může zvýšit motivaci a zapojení, ale není dostatečná pro zvýšení míry dokončení nebo vyšší kvalitu znalostí. Tento výzkum přispívá k existujícím poznatkům o gamifikaci ve firemním tréninků a zdůrazňuje význam kvalitní implementace a propracování obsahu školení. |
Keywords: | gamifikace; motivace; vzděláváni |
Thesis title: | Gamification as a factor increasing motivation of employees in corporate training in the company XYZ |
---|---|
Author: | Poliatinskaia, Liliia |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Čada, Karel |
Opponents: | Fischerová, Martina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This study addresses the challenges of maintaining employee engagement and motivation with utilization of gamification. The theoretical part provides a foundation on gamification, existing literature review with an emphasis on educational aspect. The practical part is based on qualitative research involving interviews with 8 participants from company XYZ with experience in technology. The major finding is for optional corporate trainings, the results were considerably better, indicating that the success of gamification depends more on the training's context, quality implementation and its obligatory nature rather than on the specific game elements. Another finding was the importance of intrinsic motivation for the success of gamified training. While gamification may enhance motivation and engagement, it is not sufficient for completion rate increase or higher quality knowledge. This research contributes to the existing body of knowledge on gamification in corporate training and stresses the importance of quality design of the training content. |
Keywords: | gamification; motivation; education |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Managerial Psychology and Sociology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 11. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 15. 5. 2023 |
Date of defense: | 14. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/82873/podrobnosti |