Work Satisfaction and Motivation in Teaching Practice

Thesis title: Pracovní spokojenost a motivace v pedagogické praxi
Author: Hořejší, Barbora
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Motlová, Veronika
Opponents: Fischerová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zhodnocení úrovně pracovní spokojenosti a motivace u pedagogických pracovníků s přihlédnutím k jejich pohlaví a stupni výuky, na kterém vyučují. Nejprve jsou představeny základní pojmy, teoretický rámec a problematika, včetně definic a faktorů, které zmíněné psychologické procesy ovlivňují. Dále je popsána metodologie a výzkumné metody použité při sběru dat. Rovněž jsou stanoveny výzkumné otázky, na které je následně odpovězeno. V hlavní části práce jsou analyzovány výsledky kvalitativního výzkumu a hodnocení vlivu zjištěných faktorů na kvalitu výuky a vztahy mezi učiteli a jejich povoláním. Na základě výsledků výzkumu jsou závěrem autorkou práce navrženy možnosti a doporučení, jak zlepšit pracovní spokojenost a motivaci učitelů.
Keywords: pracovní spokojenost; motivace; pedagogická praxe; motivační faktory; motivační teorie; kvalita výuky; učitelé; faktory ovlivňující pracovní spokojenost a motivaci
Thesis title: Work Satisfaction and Motivation in Teaching Practice
Author: Hořejší, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Motlová, Veronika
Opponents: Fischerová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis focuses on the evaluation of the level of work satisfaction and motivation among teaching staff, taking into account their gender and the education level they teach at. First, the basic concepts, theoretical framework and issues are introduced, including definitions and factors that influence the mentioned psychological processes. Next, the methodology and research methods used in data collection are described. The research questions are also set out and then they are answered. In the main part of the thesis, the results of the qualitative research and the evaluation of the influence of the identified factors on the quality of teaching and the relationship between teachers and their profession are analyzed. Based on the results of the research, options and recommendations are finally proposed to improve teachers' work satisfaction and motivation.
Keywords: quality of teaching; work satisfaction; teachers; factors affecting work satisfaction and motivation; motivational theory; motivation; teaching practice; motivational factors

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 10. 2022
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 12. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/82334/podrobnosti

Files for download

    Last update: