Is socioemotional wealth unique for family firms?

Thesis title: Je socioemocionální bohatství unikátní pro rodinné firmy?
Author: Bartoníček, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
Častokrát je tvrzeno, že rodinné firmy oplývají tzv. socioemocionálním bohatstvím (SEW), nicméně neexistuje žádný důkaz, který by potvrzoval absenci tohoto fenoménu i u nerodinných podniků. Tato diplomová práce si proto dává za cíl prozkoumat dosuď slabě probádanou sféru socioemocionálního bohatství u nerodinných firem. Výzkum je proveden explorativní metodou případových studií a je vykonán ve spolupráci s šesti českými firmami. Otázky pro respondenty byly vytvořeny v rámci modelu FIBER, který je tvořen pěti kategoriemi socioemocionálního bohatství, každá zabývající se jiným aspektem SEW. Ve výsledku bylo zjištěno, že socioemocionální bohatství je u nerodinných firem přítomno v podobě nezávislosti podniku na vnějších vlivech, vysoké žádostivosti dobré firemní reputace majiteli a podstatné snahy o udržování dlouhodobých a silných vztahů se zájmovými skupinami podniku. V představeném modelu jsou pro nerodinné podniky příznačné minimálně dvě z pěti kategorií SEW.
Keywords: rodinná firma; nerodinná firma; FIBER model ; Socioemocionální bohatství
Thesis title: Is socioemotional wealth unique for family firms?
Author: Bartoníček, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubíček, Aleš
Opponents: Pernica, Karel
Thesis language: Česky
Abstract:
It is often claimed that family firms abound in so-called socio-emotional wealth (SEW), however, there is no evidence to confirm the absence of this phenomenon in non-family firms as well. The present master’s thesis therefore aims to explore the so far poorly explored area of socio-emotional wealth in non-family companies. The research is executed using the exploratory method of case studies and is carried out in cooperation with six Czech companies. Questions for respondents were created within the framework of the FIBER model, which consists of five categories of socio-emotional wealth, each addressing a different aspect of SEW. It was found that socio-emotional wealth is present in non-family companies in the form of the company's independence from external influences, the high desirability of the company's good reputation by the owners and substantial efforts to maintain long-term and strong relationships with the company's stakeholders. In the presented model, at least two of the five SEW categories are confirmed to be applicable for non-family businesses.
Keywords: family firm; Socioemotional wealth; nonfamily firm; FIBER model

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 6. 2022
Date of submission: 15. 5. 2023
Date of defense: 15. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81431/podrobnosti

Files for download

    Last update: