Consumer society - clothing market

Thesis title: Konzumní společnost - trh s oblečením
Author: Kobrzková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Ecková, Andrea
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá konzumní společností na trhu s oblečením, pohlíží na vliv konzumerismu na naši společnost a na jeho důsledky. Teoretická část se především věnuje oděvnímu trhu ve světě, se kterým je spojována výroba oblečení a její dopady na životní prostředí jako například fenomén fast fashion, nadspotřeba oblečení a nakládání s textilním odpadem. Cílem práce je pochopit nákupní rozhodování občanů České republiky, kteří jsou aktivními účastníky konzumní společnosti. Z dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 133 respondentů, bylo za cíl zjistit motiv nákupů respondentů, četnost jejich nákupů, oblíbené oděvní značky nebo také jaké jsou rozhodující aspekty pro výběr oblečení – zda je upřednostňován materiál nad cenou oblečení. Vykazuje naše společnost spíše konzumní nebo udržitelné chování?
Keywords: konzumní společnost; konzumerismus; životní prostředí; oděvní trh; rychlá móda
Thesis title: Consumer society - clothing market
Author: Kobrzková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Ecková, Andrea
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the topic of consumer society in the clothing market, looks at the influence of consumerism on our society and its outcomes. The theoretical part is mostly dedicated to clothing market worldwide, which is associated with the production of wear and its impact on the environment, for instance the fast fashion phenomenon, overconsumption, and treatment of textile waste. The goal of thesis is to understand purchase decisions of Czech citizens, who are active participants in consumer society. Practical part is based on questionnaire survey, which was attended by 133 respondents, the intention was to find out the motive of respondent’s purchase, as well as frequency of these purchases, preferred brands, and what are the crucial aspects for their final choice – is material being preferred to price? Does our society display more consumptive or sustainable behaviour?
Keywords: consumer society; consumerism; environment; clothing market; fast fashion

Information about study

Study programme: Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 2. 2023
Date of submission: 16. 5. 2023
Date of defense: 12. 6. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83809/podrobnosti

Files for download

    Last update: