Possibilities of increasing tax literacy of high school students
Thesis title: | Možnosti zvýšení daňové gramotnosti studentů středních škol |
---|---|
Author: | Horák, Martin |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Vančurová, Alena |
Opponents: | Mašát, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce je zaměřena na zmapování a analýzu stavu daňové gramotnosti studentů středních škol v ČR, se zvýšeným důrazem na vnímání daní a daňovou morálku studentů gymnázií. Práce shrnuje poznatky aktuálních relevantních teoretických zdrojů a především zahraničních výzkumů. Pomocí dotazníkového šetření se 420 respondenty byla zmapována úroveň jednak daňové gramotnosti, ale také vnímání daní, přičemž byly podrobeny analýze i faktory ovlivňující tyto roviny. Výsledky mimo jiné ukazují, že třetina žáků, která absolvovala výuku daní nezná výši základní sazby DPH v ČR, že méně než polovina dotázaných má k daním kladný vztah a pokud to bylo u dané otázky možné, největší část studentů vždy vyjádřila svou lhostejnost a nezájem o téma. Byla provedena analýza platných kurikulárních rámců pro SŠ a na základě provedeného výzkumu byly navrženy možnosti jejich úpravy z hlediska výuky daní. |
Keywords: | vnímání daní; střední školství; daňová gramotnost |
Thesis title: | Possibilities of increasing tax literacy of high school students |
---|---|
Author: | Horák, Martin |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Vančurová, Alena |
Opponents: | Mašát, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis focuses on the analysis of the state of tax literacy of secondary school students in the Czech Republic, with an increased emphasis on the perception of taxes and the tax morale of high school students. The thesis summarizes the knowledge of current relevant theoretical sources and, above all, foreign research. Using results of a questionnaire with 420 respondents, the level of both tax literacy and tax perception was assessed, while the factors affecting these results were also analyzed. The results show, among other things, that a third of the students who had experience with tax education do not know the basic VAT rate in the Czech Republic, that less than half of the respondents have a positive attitude towards taxes and, if it was possible for the given question, the largest part of the students always expressed their indifference and lack of interest in topic. An analysis of valid curricular frameworks for secondary schools was carried out and, based on the research carried out, the possibilities of their modification from the point of view of tax education were proposed. |
Keywords: | secondary education; tax literacy; perception of taxes |
Information about study
Study programme: | Zdanění a daňová politika |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Public Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 16. 8. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 26. 5. 2023 |
Date of defense: | 16. 6. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/84285/podrobnosti |