The impact of social media on the lives of Generation Z

Thesis title: Vliv sociálních sítí na život generace Z
Author: Dunbulag, Uuriincolmon
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Kalenský, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem sociálních sítí na generaci Z prostřednictvím výzkumu smíšenými metodami. Jejím cílem je odpovědět na tři hypotetické otázky odvozené z literární rešerše, které se týkají vlivu sociálních sítí na duševní pohodu, rozvoj sociálních dovedností v různých věkových skupinách a tlak na vytváření určitého image na sociálních sítích. Tato práce se snaží poskytnout komplexní porozumění pozitivním a negativním důsledkům sociálních sítí na generaci Z pomocí dotazníkového šetření, osobních rozhovorů a statistických analýz. Teoretická část zkoumá aktuální poznatky na základě důkladné studie literární rešerše, která je nezbytná pro pochopení zkoumaného tématu. Praktická část je zaměřená na analýzu a interpretaci shromážděných dat skrze statistických metod, jako jsou t-testy a analýza rozptylu (ANOVA), prováděné v softwaru IBM SPSS. Výsledky ukazují, že existuje vztah mezi využíváním sociálních sítí a duševní pohodou a také vliv na rozvoj sociálních dovedností napříč věkovými skupinami. Dále bylo zjištěno, že na sociálních sítích existuje tlak na vytváření určitého image. Tyto závěry odpovídají logickému rámci a odpovědím získaným z dotazníkového šetření.
Keywords: Generace Z; Sociální sítě; Duševní pohoda; Platformy; Sdílení
Thesis title: The impact of social media on the lives of Generation Z
Author: Dunbulag, Uuriincolmon
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Kalenský, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis examines the impact of social media on Generation Z through mixed methods research. It aims to answer three hypothetical questions derived from a literature search concerning the impact of social media on mental well-being, the development of social skills in different age groups and the pressure to create a certain image on social media. This paper seeks to provide a comprehensive understanding of the positive and negative effects of social media on Generation Z through a questionnaire survey, personal interviews and statistical analysis. The theoretical part explores the current knowledge based on a thorough literature search study, which is essential for understanding the topic under study. The practical part focuses on the analysis and interpretation of the collected data through statistical methods such as t-tests and analysis of variance (ANOVA), conducted in IBM SPSS software. The results show that there is a relationship between social media use and mental well-being, as well as an effect on the development of social skills across age groups. It was also found that there is pressure to create a certain image on social media. These findings are consistent with the logical framework and the responses obtained from the questionnaire survey.
Keywords: Generation Z; Social media; Mental well-being; Platforms; Sharing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 3. 2023
Date of submission: 25. 6. 2023
Date of defense: 24. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84223/podrobnosti

Files for download

    Last update: