Factors Influencing the Consumer Behaviour of Generation X when Purchasing a Passenger Car

Thesis title: Faktory ovlivňující spotřební chování generace X při nákupu osobního automobilu
Author: Rajdlová, Dominika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je identifikovat faktory ovlivňující zástupce generace X během výběru, nákupu a spotřeby osobního automobilu, zjistit, jak velký vliv tyto faktory na generaci X mají, a porovnat hodnoty, jenž zástupci generace X těmto faktorům přisuzují oproti zástupcům generace Y. V teoretické části práce jsou řešena východiska, jakými jsou spotřební chování, nákupní rozhodovací proces, vymezení pojmu generace, aktuální situace na automobilovém trhu v České republice a další. Praktická část diplomové práce je rozdělená na dvě části, kdy v rámci kvalitativního výzkumu řeší odpovědi respondentů, kteří se zúčastnili výzkumných polostrukturovaných rozhovorů. Kvantitativní část výzkumu analyzuje odpovědi respondentů, kteří se zúčastnili dotazníkového šetření, za pomocí výzkumných metod deskriptivní statistiky, srovnávacích T-testů a faktorové analýzy.
Keywords: nákupní proces; faktorová analýza; automobil; generace X
Thesis title: Factors Influencing the Consumer Behaviour of Generation X when Purchasing a Passenger Car
Author: Rajdlová, Dominika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Šimůnková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the diploma thesis is to identify the factors influencing the representatives of Generation X during the selection, purchase, and consumption of a passenger car, to find out how much influence these factors have on Generation X, and to compare the values that the representatives of Generation X attribute to these factors compared to the representatives of Generation Y. The theoretical section covers topics such as consumer behaviour, the buying decision process, the definition of generations, the current state of the car market in the Czech Republic, and more. The practical part of the thesis is divided into two sections. The first section involves qualitative research, where the responses of participants who took part in semi-structured interviews are analysed. The second section uses quantitative research methods such as descriptive statistics, comparative T-tests, and factor analysis to analyse the responses of participants who took part in a questionnaire survey.
Keywords: factor analysis; passenger car; Generation X; purchasing process

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 7. 2021
Date of submission: 25. 6. 2023
Date of defense: 24. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77436/podrobnosti

Files for download

    Last update: