Consumer behaviour of tuning subculture members

Thesis title: Spotřební chování členů subkultury tuningu
Author: Hadač, Drahoslav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
V této diplomové práci se zaměříme na chování spotřebitelů v subkultuře tuningu. Práce má za cíl blíže přiblížit tuto specifickou automobilovou kulturu. Jelikož v dnešní době není už tento životní styl tolik maskulinní, porovnávají se jednak rozdíly mezi pohlavími a generacemi. Cílem bylo se zaměřit na utrácení respondentů, zjistit, kde hledají informace, jaký způsob tuningu je nejvíce vyhledávaný nebo jaké faktory mají největší vliv na celkovou spokojenost s upraveným vozem. Výstupy z tohoto výzkumu by měly posloužit automobilovému průmyslu lépe pochopit jejich cílového zákazníka a přizpůsobit jim tak produkt a marketingovou kampaň. Pro do-sažení stanovených cílů práce byl zvolen kvantitativní výzkum ve formě dotazníkového šetření. Důležitým zjištěním bylo, že i mladší generace navzdory obavám z různých zdrojů nepřestávají upravovat své vozy a díky novým technologiím se dívají na tuning automobilů z jiného pohledu. Zároveň díky této mladší generaci Z je i odbourávána maskulinita a do světu automobilismu se dostávají více i ženy.
Keywords: tuning; automobilová kultura; subkultura tuningu; úprava automobilu; faktory ovlivňující spokojenost s tuningem; Generace X, Y, Z
Thesis title: Consumer behaviour of tuning subculture members
Author: Hadač, Drahoslav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
In this thesis we will focus on consumer behaviour in the tuning subculture. The thesis aims to give a closer look at this specific car culture. Since nowadays this lifestyle is not so masculine anymore, both gender and generational differences are compared. The aim was to look at the spending habits of the respondents, to find out where they look for information, what type of tuning is most sought after or what factors have the biggest impact on their overall satisfaction with their modified car. The findings from this research should serve the automotive industry to better understand their target customer and tailor a product and marketing campaign to them. Quantitative research in the form of a questionnaire survey was chosen to accomplish the stated objectives of the thesis. An important finding was that even younger generations, despite concerns from various sources, do not stop modifying their cars and look at car tuning from a different perspective due to new technologies. At the same time, thanks to this younger generation Z, masculinity is also being broken down and women are getting more into the car culture.
Keywords: tuning; car culture; tuning subculture; car modification; factors influencing tuning satisfaction; Generation X, Y, Z

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 7. 2021
Date of submission: 25. 6. 2023
Date of defense: 22. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/77434/podrobnosti

Files for download

    Last update: