Streamers and watchers: an ethnographic study of consumer online communities

Thesis title: Streamers a watchers: etnografická studie spotřebních online komunit
Author: Pancíř, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je posouzení možnosti využití streamingu/streamerů jako nástroje digitálního marketingu, přičemž se práce snaží najít odpověď na otázky: Jaké nástroje v rámci digitálního marketingu streameři využívají? Jak jsou streameři v rámci digitálního marketingu využíváni? Teoretická část nabízí literární rešerši zdrojů zabývajících se streamingem a digitálním marketingem. Kapitola streamingu obsahuje informace o motivech využití streamovacích platforem a o komunitách na streamovacích platformách. Kapitola digitálního marketingu popisuje jednotlivé nástroje, které využívá. Empirická část představuje etnografický výzkum metodou netnografie. Práce ve svém závěru potvrzuje důležitost streamerů a živých vysílání pro digitální marketing a navrhuje potenciální směr budoucích výzkumů této problematiky.
Keywords: živé streamování; streameři; diváci; videohry; digitální marketing
Thesis title: Streamers and watchers: an ethnographic study of consumer online communities
Author: Pancíř, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to assess the possibility of using streaming as a digital marketing tool, and to seek an answer to the questions: What marketing tools do streamers use in digital marketing? How are streamers used in digital marketing? The theoretical part offers a literature research of academic sources dealing with streaming and digital marketing. The streaming chapter provides information on the motives for using streaming platforms and on online communities on streaming platforms. The digital marketing chapter describes the different marketing tools it uses. The empirical part presents ethnographic research using the netnography method. In its conclusion, the thesis affirms the importance of streamers and live-streaming for digital marketing and outlines a potential direction for future research on this topic.
Keywords: live-streaming; streamers; spectators; videogames; digital marketing

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 3. 2021
Date of submission: 25. 6. 2023
Date of defense: 25. 8. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76496/podrobnosti

Files for download

    Last update: