Information literacy and detection of disinformation

Thesis title: Informační gramotnost při odhalování dezinformací
Author: Božková, Adéla
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Novotná, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
Nástup sociálních médií a jejich popularita přinesly nové způsoby interpersonální komunikace, došlo ke zjednodušení a urychlení sdělování informací, zároveň ale došlo k rychlejšímu a masivnějšímu šíření dezinformačního obsahu v online prostředí. Jelikož dezinformace představují aktuální problém, který se dotýká celé společnosti, je potřeba mu věnovat pozornost a adekvátně jej řešit. Detekce dezinformací je v tomto ohledu klíčová, nicméně se nejedná o lehký úkol, přístupy jsou různé a mají své nedostatky. Krom technického přístupu v podobě často diskutované automatické detekce dezinformací, existují i přístupy zaměřené na manuální detekci spoléhající se na lidskou intervenci a ruční ověřování obsahů stejně jako edukaci a rozvoj dovedností jedinců, které by jim právě měli pomáhat s detekcí dezinformací. Dříve realizované výzkumy naznačují, že jedním z přístupů řešení problému dezinformací, může být rozvíjení informační gramotnosti a jejich kompetencí; na což se blíže zaměřuje i tato práce. Práce představuje informační gramotnost jako nástroj řešení problému dezinformací a zkoumá vztah informační gramotností a detekce dezinformací. Empirický výzkum je prováděn formou online dotazníkového šetření. Na základě dostupné literatury byly stanoveny výzkumné otázky zaměřené na vliv kompetencí informační gramotnosti a informační gramotnosti jako celku na schopnost rozpoznat dezinformace. Otestování stanovených hypotéz sice potvrdilo vztah mezi informační gramotností a schopností rozpoznat dezinformace, nicméně opačný, než se předpokládalo. U dalších zkoumaných proměnných nebyl prokázán statisticky významný vliv a je proto potřeba dalšího zkoumání.
Keywords: detekce dezinformací; dezinformace; fake news; informační gramotnost
Thesis title: Information literacy and detection of disinformation
Author: Božková, Adéla
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Novotná, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
The advent of social media and its popularity have brought new ways of interpersonal communication, simplifying and speeding up the communication of information, but at the same time, there has been a faster and more massive spread of disinformation content in the online environment. As disinformation is a current problem affecting the whole of society, it needs to be addressed and dealt with appropriately. Detecting misinformation is seen as a key in this respect, but it is not an easy task, and approaches vary and have their own shortcomings. In addition to the technical approach of the often discussed automated detection of disinformation, there are also approaches focused on manual detection relying on human intervention and manual verification of content as well as education and development of skills of individuals that should help them detect disinformation. Previous research suggests that one approach to addressing the problem of disinformation, may be to develop information literacy skills and competencies; which is the focus of this paper. This thesis presents information literacy as a tool to address the problem of misinformation and examines the relationship between information literacy and misinformation detection. The empirical research is conducted in the form of an online questionnaire survey. Based on the available literature, research questions were established to investigate the impact of information literacy competencies and information literacy as a whole on the ability to detect disinformation. While the testing of the stated hypotheses confirmed the relationship between information literacy and the ability to recognize disinformation, however, it was the opposite of what was expected. No statistically significant effect was demonstrated for the other investigated variables and therefore further investigation is needed.
Keywords: disinformation; disinformation detection; fake news; information literacy

Information about study

Study programme: Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 10. 2021
Date of submission: 29. 6. 2023
Date of defense: 16. 10. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/78197/podrobnosti

Files for download

    Last update: