Research on state of teaching of methods, methodologies and standards for software development in Czech republic higher education
Thesis title: | Výzkum stavu výuky metod, metodik a standardů pro dodávku softwaru na univerzitách v České republice |
---|---|
Author: | Mareš, Jaroslav |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Buchalcevová, Alena |
Opponents: | Doležel, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato práce se zaměřuje na oblast výuky metodik a standardů pro dodávku softwaru na univerzitách v České republice. Hlavním cílem práce bylo provedení kvantitativního dotazníkového šetření, jehož adresovanými respondenty byli garanti vysokoškolských kurzů, které ve svém sylabu zmiňovali metodiky vývoje softwaru, a následné porovnání výsledků tohoto průzkumu s podobnými průzkumy zaměřujícími se na výuku metodik a standardů, nebo na jejich využívání v praxi. Práce se opírá o primární data z vlastního dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 46 respondentů a bylo pokryto celkem 68,5 % všech identifikovaných kurzů. Přínosem práce je zejména porovnání výsledků tohoto průzkumu se studií HELENA-Edu, která se zabývala výukou hybridních metodik pro vývoj softwaru v zahraničí, studií HELENA, která se zabývala využíváním takovýchto metodik v praxi rovněž v zahraničí a poté s průzkumem ASDS-CZ, který zkoumal využívání agilních metodik a praktik v České republice. |
Keywords: | Metodiky pro dodávku softwaru; Standardy pro dodávku softwaru; Kvantitativní průzkum; Výuka na vysokých školách |
Thesis title: | Research on state of teaching of methods, methodologies and standards for software development in Czech republic higher education |
---|---|
Author: | Mareš, Jaroslav |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Buchalcevová, Alena |
Opponents: | Doležel, Michal |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis focuses on teaching methodologies and standards for software delivery at universities in the Czech Republic. The main aim of this thesis was to carry out a quantitative questionnaire survey, which respondents were guarantors of university courses that mentioned software development methos in their syllabuses and the subsequent comparison of the results of this survey with similar survey focusing on teaching of these methodologies and standards or their usage in practice. The work is based on primary data from own questionnaire survey, which was attended by 46 respondents, that covered 68,5 % of all identified courses. Contribution of this thesis in particular are comparison of its results with survey HELENA-Edu, which focused on teaching of hybrid methods for software development abroad, the HELENA study, which focused on using such methods in practice and then with ASDS-CZ survey which research the usage of agile methods and practices in the Czech Republic. |
Keywords: | Software development methodologies; Quantitative survey; Higher education; Software development standards |
Information about study
Study programme: | Informační systémy a technologie/Vývoj informačních systémů |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 5. 10. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 29. 6. 2023 |
Date of defense: | 5. 10. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/78171/podrobnosti |