Luxury from the perspective of Generation Z: before and after the COVID-19 pandemic

Thesis title: Luxus z pohledu generace Z: před a po pandemii COVID-19
Author: Skyba, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Studium spotřebitelského chování generace Z je problematikou, kterou se dneska zabývá skoro každá společnost. Generace Z je ve mnoha smyslech odlišná od svých předchůdců a také má vysoké nároky na produkty nebo služby, které pořizují. Zároveň roste jejich kupní síla. Tato diplomová práce je zaměřena na zkoumání toho, jak se změnila motivace a nákupní chování generace Z na trhu s luxusním zbožím v podmínkách historicky neprobádané události, pandemie COVID-19. V první části diplomové práce jsou shrnuta teoretická východiska a jsou představena specifika chování generace Z, vymezen pojem luxus, popsané vybrané efekty ekonomických teorií a současné spotřebitelské trendy. V rámci praktické části je hlavního cíle práce dosaženo pomoci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Diplomová práce přináší doporučení pro společnosti poskytující luxusní produkty nebo služby.
Keywords: COVID-19; generace Z; luxus; nákupní chování
Thesis title: Luxury from the perspective of Generation Z: before and after the COVID-19 pandemic
Author: Skyba, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Studying the consumer behavior of Generation Z is an issue that almost every company deals with today. Generation Z is different from their predecessors in many ways and also has high demands on the products or services they consume. At the same time, the growth of their purchasing power is increasing. This diploma thesis is focused on investigating how the motivation and purchasing behavior of Generation Z in the luxury goods market has changed under the conditions of a historically unexplored event, the COVID-19 pandemic. In the first part of the thesis, the theoretical starting points are summarized and the specifics of the behavior of generation Z are presented, the concept of luxury is defined, selected effects of economic theories and current consumer trends are described. Within the practical part, the main goal of the work is achieved with the help of quantitative and qualitative research. The thesis provides recommendations for companies providing luxury products or services.
Keywords: consumer behavior; COVID-19; generation Z; luxury

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 9. 2022
Date of submission: 30. 6. 2023
Date of defense: 6. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81831/podrobnosti

Files for download

    Last update: