Bank advertising and its influence on retail customers

Thesis title: Reklama v bankovním sektoru a její vliv na retailové zákazníky
Author: Králová, Karolína
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Dvořák, Michal
Opponents: Pour, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce vymezuje specifika bankovní reklamy ve srovnání s reklamou obecně a zkoumá vliv bankovní reklamy na zákazníky v Česku a na Slovensku při výběru běžného bankovního účtu. Také zkoumá pohled zákazníků na atributy bankovní reklamy a image banky. Dotazníkové šetření mezi 71 respondenty zjistilo, že okamžitý vliv reklamy na zákazníky při výběru běžného účtu nemusí být markantní, avšak v dlouhodobém časovém horizontu ovlivnila až třetinu dotazovaných. Nejpodstatnějšími atributy reklamy se kromě pravdomluvnosti ukázala být vizuální stránka a schopnost informovat o produktu či bance. Image banky má na zákazníky také jistý vliv při vnímání reklamy, ale není rozhodujícím faktorem. Jako nevhodnější komunikační kanál pro banku se zdá být internetová reklama a reklama na sociálních sítích, která se finančně dokáže přizpůsobit rozpočtu zadavatele a zároveň disponuje schopností masově zasáhnout jednotlivé cílové skupiny diverzifikovaným sdělením.
Keywords: Reklama; Retailové bankovnictví; Účinnost reklamy
Thesis title: Bank advertising and its influence on retail customers
Author: Králová, Karolína
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Dvořák, Michal
Opponents: Pour, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on bank advertising in comparison with advertising in general and its influence on retail customers in Czechia and Slovakia when choosing a current bank account. It also investigates customers’ perception of bank advertisement attributes and bank image. The survey with 71 respondents discovered that an immediate effect on customers while choosing a current account may not be significant, although the advertising has influenced a third of respondents in a long term. The most important attributes were truthfulness, appearance and the ability to inform about the product or bank. Bank image has a certain influence on customers but it is not a decisive factor. As the most suitable type of advertising for banks seems to be internet and social media advertising. It can be easily adjusted to budget and can massively reach the target group.
Keywords: Retail banking; Advertising; Advertising effectivness

Information about study

Study programme: Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Monetary Theory and Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2023
Date of submission: 14. 8. 2023
Date of defense: 4. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84132/podrobnosti

Files for download

    Last update: