ASSESSMENT OF FINANCIAL AND ECONOMIC LITERACY AMONG CZECH UNIVERSITY STUDENTS
Thesis title: | ASSESSMENT OF FINANCIAL AND ECONOMIC LITERACY AMONG CZECH UNIVERSITY STUDENTS |
---|---|
Author: | Makovcová, Michaela |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Dohnal, Ondřej |
Opponents: | Čihák, Jakub |
Thesis language: | English |
Abstract: | This bachelor thesis analyzes the level of financial and economic literacy among university students in the Czech Republic. The main contribution of the work is the creation of a set of questions that can be further used to measure financial and economic literacy. At the same time, the work presents a model that is suitable for evaluating tests focusing on financial and economic literacy (IRT model). From the application of CART analysis, it was not proven that the level of economic education achieved influences the level of financial or economic literacy of students. The reason may be insufficient application of economic and financial principles in practice. |
Keywords: | financial literacy; economic literacy; Item Response Theory |
Thesis title: | Hodnocení finanční a ekonomické gramotnosti českých vysokoškoláků |
---|---|
Author: | Makovcová, Michaela |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Dohnal, Ondřej |
Opponents: | Čihák, Jakub |
Thesis language: | English |
Abstract: | Tato bakalářská práce analyzuje úroveň finanční a ekonomické gramotnosti mezi vysokoškolskými studenty v České republice. Hlavním přínosem práce je vytvoření setu otázek, které mohou být nadále použity k měření finanční a ekonomické gramotnosti. Práce zároveň představuje model, který je vhodný pro hodnocení testů zaměřujících se na finanční a ekonomickou gramotnost (IRT model). Z aplikace CART analýzy nebylo prokázáno, že úroveň dosaženého ekonomického vzdělání má vliv na úroveň finanční nebo ekonomické gramotnosti studentů. Důvodem může být nedostatečná aplikace ekonomických a finančních principů v praxis. klíčová slova - finanční/ekonomická gramotnost, ekonomické vzdělání a výuka ekonomie, keywords – financial/economic literacy, Economic Education and Teaching of Economics, Klíčová slova: finanční a ekonomická gramotnost, Item Response Theory, Analýza regresních a klasifikačních stromů |
Keywords: | Ekonomická gramotnost; Item response theory; Finanční gramotnost |
Information about study
Study programme: | Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 28. 2. 2022 |
---|---|
Date of submission: | 15. 8. 2023 |
Date of defense: | 13. 9. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/79981/podrobnosti |