Media Bias and its impact on individuals' decision making

Thesis title: Média Bias a jeho vliv na rozhodování jedinců
Author: Palma, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Procházka, David Anthony
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je zjistit vliv Media Bias na rozhodování jednotlivců. Jak média ovlivňují vnímání reality a jakým způsobem to reflektuje náš odhad pravděpodobnosti. Teoretická část popisuje klíčové teorie lidského rozhodování, včetně využití pravděpodobnosti a role informací. V praktické části bylo provedeno kvantitativní dotazníkové šetření, které zahrnovalo několik otázek týkajících se odhadu pravděpodobnosti. Dále byl použit Berlin numeracy test k vyhodnocení numerické gramotnosti respondentů. Data byla poté korelační a regresní analýzou vyhodnocena. Výsledky ukazují, že Media Bias má omezený vliv na zkoumanou skupinu participantů, ale vyšší numerická gramotnost koreluje s přesnějším odhadováním. Studie poskytuje nové poznatky o roli médií a numerické gramotnosti v rozhodovacím procesu, což přispívá k lepšímu pochopení vnímání a interpretace informací z médií.
Keywords: rozhodování; pravděpodobnost; Média Bias; omezená racionalita; Berlin numeracy test
Thesis title: Media Bias and its impact on individuals' decision making
Author: Palma, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Procházka, David Anthony
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to find out the effect of Media Bias on individuals' decision making. How the media affects our perception of reality and how it reflects our estimation of probability. The theoretical part describes the key theories of human decision making, including the use of probability and the role of information. In the practical part, a quantitative questionnaire survey was conducted, which included several questions related to probability estimation. In addition, the Berlin numeracy test was used to assess the numerical literacy of the respondents. The data were then analyzed by correlation and regression analysis. The results show that Media Bias has a limited effect on the group of participants studied, but higher numeracy correlates with more accurate estimation. The study provides new insights into the role of media and numeracy in the decision-making process, which contributes to a better understanding of the perception and interpretation of media information.
Keywords: Media Bias; decision making; probability; bounded rationality; Berlin numeracy test

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2023
Date of submission: 21. 8. 2023
Date of defense: 11. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83951/podrobnosti

Files for download

    Last update: