The role of merchandising at Czech festivals

Thesis title: Role merchandisingu u českých festivalů
Author: Šenfeldová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vítová Dušková, Marie
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato kvalifikační práce má za cíl zmapovat merchandisingovou praxi na českých festivalech kulturního zaměření. Pojem festivalový merchandise je v rámci této práce definován jako produkt, který nese značku festivalu a který má festival oficiálně ve své nabídce během i mimo konání festivalu. Nejprve jsou nastíněna východiska pro výzkum merchandisingu. Na základě literární rešerše jsou definovány funkce merchandisingu a jeho strategická a operativní specifika. Zkoumané téma je zasazeno do historických souvislostí a do kontextu marketingu festivalů. Ve výzkumné části jsou pak na základě dvanácti polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s organizátory festivalů zevrubně popsány funkce merchandisingu a jeho specifika v českém prostředí. Jejich pohled na problematiku je dále porovnáván s výsledky kvantitativního výzkumu zkoumajícího nákupní chování a preference 392 českých festivalových návštěvníků při nákupu merchandisu. Z nasbíraných kvalitativních i kvantitativních autorka vytvořila za pomocí metod klasifikační analýzy, komparace a shlukové analýzy dvě sady typologií: typů strategických přístupů festivalů k merchandisingu a typů festivalových návštěvníků dle jejich nákupního chování při koupi merchandisu. Zjištěné poznatky jsou nadále syntetizovány do dvaceti praktických doporučení pro festivalové organizátory.
Keywords: Merchandise; České kulturní festivaly; Marketingová strategie; Nákupní chování; Postoje návštěvníků
Thesis title: The role of merchandising at Czech festivals
Author: Šenfeldová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vítová Dušková, Marie
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this qualification thesis is to describe the merchandising business at Czech cultural festivals. The term festival merchandise is defined as a product that is officially marketed by the festival authorities before, during and after the festival and which refers directly to the festival brand. In the theoretical part of the thesis, the author describes various roles of merchandising and its strategic and operational specifics. The historical context is described. The marketing concept of festival as multi-layered product is outlined. In the practical part, twelve in-depth interviews were conducted and analysed using the coding method. As a result, the functions of merchandising and its specifics in the Czech environment from the perspective of festival organisers are defined. This perspective is further compared with the results of quantitative research examining the purchasing behaviour and preferences of Czech festivalgoers when buying merchandise. From the collected qualitative and quantitative data, the author created two sets of typologies using classification analysis, comparison, and cluster analysis methods: types of festivals according to their strategic approach to merchandising and types of festivalgoers according to their customer behaviour when buying merchandise. The findings are further synthesised into twenty practical recommendations for festival organisers.
Keywords: Merchandise; Czech Cultural Festivals; Marketing Strategy; Behaviour of Festivalgoers

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2023
Date of submission: 23. 8. 2023
Date of defense: 14. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84408/podrobnosti

Files for download

    Last update: