Trajectories of consumer acculturation of Ukrainian refugees in the Czech Republic

Thesis title: Trajektorie spotřebitelské akulturace ukrajinských uprchlíků v ČR
Author: Bohun, Kateryna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Kovářová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je identifikace specifik spotřebitelského chování cirkulárních migrantů. Pro dosažení tohoto cíle byl uskutečněn kvalitativní výzkum prostřednictvím provedení hloubkových rozhovorů se ženami, které se do České republiky přestěhovaly v důsledku vypuknutí války na Ukrajině a které se pravidelně vrací na Ukrajinu. V rámci výzkumu byly na základě akulturačních praktik participantek identifikovány tři typy cirkulární migrace: cirkulární migrace s tendencí k asimilaci, akulturaci a rezistenci. Bylo identifikováno, že u žen v rámci cyklů cirkulární migrace dochází k tzv. přepínaní chování podle toho, v jaké kultuře a společnosti se momentálně nachází. Zároveň u migrantů může docházet k odložené konzumaci určitého zboží a služeb kvůli možnosti využití potenciálu obou trhů. Výsledky výzkumu mohou být použity pro další akademické, marketingové a sociální cíle spojené s cirkulární migrací.
Keywords: akulturační praktiky; cirkulární migrace; spotřební chování
Thesis title: Trajectories of consumer acculturation of Ukrainian refugees in the Czech Republic
Author: Bohun, Kateryna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Kovářová, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this master's thesis is to identify specifics of consumer behaviour among circular migrants. To achieve this goal, qualitative research was conducted through in-depth interviews with women who relocated to the Czech Republic as a result of the outbreak of war in Ukraine and regularly engage in circular migration back to Ukraine. Within the research, three types of circular migration were identified based on the acculturation practices of the migrant women. It involves circular migration with tendencies towards assimilation, acculturation, and resistance. It was identified that during the cycle of circular migration, women switch their behaviour according to the culture and society they are currently in. Additionally, due to the potential utilization of both markets, delayed consumption occurs. The results can be used for further academic, marketing, and social purposes related to circular migration.
Keywords: acculturation practices; circular migration; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 9. 2022
Date of submission: 22. 8. 2023
Date of defense: 14. 9. 2023
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83529/podrobnosti

Files for download

    Last update: