Cultural aspects of individual automobile transport regulation in public space
Thesis title: | Kulturní aspekty regulace individuální automobilové dopravy ve veřejném prostoru |
---|---|
Author: | Leopoldová, Zuzana |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Kouba, Vojtěch |
Opponents: | Lindner, Milan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Vnitřní morfologická struktura Prahy zůstala, podobně jako v mnoha jiných evropských městech, od svého středověkého vzniku z velké části nezměna. Příchod automobilu v průběhu 20. století vedl ke zhoršení kvality veřejných prostranství a ovlivnil možnosti ostatních uživatelů využívat jej ke společenským a jiným neutilitárním aktivitám. Práce zkoumá, jakým způsobem Praha reaguje na přílišnou závislost jejích obyvatel na individuální automobilové dopravě a srovnává její aktivity s podobnými iniciativami v jiných evropských metropolích. Nejprve rámcuje pojem "veřejný prostor" v jeho architektonických a sociálních souvislostech, staví jej do kontrastu se soukromou povahou automobilu a zkoumá jejich koexistenci. Následně se zabývá strategiemi a regulačními nástroji, které má hlavní město k dispozici k naplnění svého proklamovaného cíle poskytovat občanům kvalitní veřejný prostor a porovnává je s Paříží a Londýnem. Na základě polostrukturovaných rozhovorů s místními aktéry veřejného života a komparativní analýzy historických a právních souvislostí městské správy tato práce identifikuje možnosti, limity a překážky efektivní správy veřejného prostoru. |
Keywords: | veřejný prostor; automobilismus; Praha; komparativní studie ; městské plánování |
Thesis title: | Cultural aspects of individual automobile transport regulation in public space |
---|---|
Author: | Leopoldová, Zuzana |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Kouba, Vojtěch |
Opponents: | Lindner, Milan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The inner morphological structure of Prague, similarly to many other European cities, has remained largely unchanged since its medieval construction. The advent of the automobile during the 20th century has led to a decline in the quality of public spaces, affecting pedestrians' ability to utilise them for social and other non-utilitarian activities. The thesis explores how the historical city of Prague navigates the need for regulatory measures managing the over-reliance of its citizens on individual automobile transport and compares it with similar recent initiatives in other European capitals. It frames the notion of “public space” within its architectural and social contexts, contrasts it with the private nature of the automobile and examines their coexistence. It then delves into the strategies and regulatory tools the capital has at its disposal to meet its proclaimed goal of providing its citizens with quality public spaces and compares them with those of Paris and London. Based on semi-structured interviews with local public stakeholders and a comparative analysis of the historical and legal contexts of urban governance, this work identifies the opportunities, limits and obstacles to effective public space management. |
Keywords: | Prague ; urban planning; comparative study; automobile ; public space |
Information about study
Study programme: | Arts Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Arts management |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 25. 2. 2023 |
---|---|
Date of submission: | 5. 9. 2023 |
Date of defense: | 11. 9. 2023 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/84053/podrobnosti |