Gamification in manufacturing

Thesis title: Gamifikácia vo výrobe
Author: Korsch, Patrik
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Vancl, Jakub
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto diplomová práca sa zaoberá problematikou zavádzania gamifikácie vo výrobnom prostredí. Hlavným cieľom práce je návrh herného mechanizmu, ktorý bude brať do úvahy náročnosť jednotlivých spojov a uľahčí, zefektívni a sprehľadní hodnotenie pracovníka. Zároveň by mal mechanizmus brať do úvahy aj minulý výkon pracovníka. Tieto ciele majú pre spoločnosť prínos vo forme presnejšieho a detailného prehľadu o tom, ako sa pracovníkovi na linke darí vykonávať svoje úlohy a majstri tak vedia so zverenými pracovníkmi lepšie pracovať. Základom pre návrh mechanizmu bola analýza súčasných problémov spojená so zistením návrhov a požiadavok od budúcich používateľov. Používatelia boli zahrnutí v celom procese navrhovania. Herný mechanizmus bol navrhnutý podľa herného konfigurátora a herné prvky použité vo výslednej vizualizácií boli vyberané na základe core driverov vychádzajúcich z Octalysis modelu. Vizualizácia mechanizmu bola následne implementovaná v prostredí Power BI. Po implementácii boli prínosy mechanizmu testované prostredníctvom anonymizovaného dotazníka na získanie spätnej väzby. Práca prispieva k teoretickej aj praktickej diskusii o zavádzaní gamifikácii vo výrobnom sektore, ukazuje potenciál gamifikácie pri zvyšovaní motivácie a efektivity pracovníkov. Výsledky naznačujú, že gamifikácia, správne navrhnutá a implementovaná, môže významne prispieť k pozitívnej zmene v pracovnom prostredí a zvýšeniu produktivity.
Keywords: gamifikácia; výroba; herný mechanizmus; herné prvky; Power BI; model Octalysis
Thesis title: Gamifikácia vo výrobe
Author: Korsch, Patrik
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Vancl, Jakub
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato práce se zabývá problematikou zavádění gamifikace ve výrobním prostředí. Hlavním cílem práce je navrhnout gamifikační mechanismus, který zohlední náročnost jednotlivých spojů a usnadní, zefektivní a zpřehlední hodnocení pracovníků. Zároveň by měl mechanismus zohledňovat i minulé výkony pracovníka. Tyto cíle jsou pro podnik přínosem v podobě přesnějšího a podrobnějšího přehledu o tom, jak si pracovník na lince vede při práci, aby mistři mohli lépe pracovat se svěřenými pracovníky. Základem pro návrh mechanismu byla analýza současných problémů spojená s identifikací návrhů a požadavků budoucích uživatelů. Uživatelé byli zapojeni do celého procesu návrhu. Herní mechanismus byl navržen podle herního konfigurátoru a herní prvky použité ve výsledné vizualizaci byly vybrány na základě základních ovladačů vycházejících z modelu Octalysis. Vizualizace mechanismu pak byla implementována v prostředí Power BI. Po implementaci byly přínosy mechanismu testovány prostřednictvím anonymizovaného dotazníku pro získání zpětné vazby. Práce přispívá k teoretické i praktické diskusi o implementaci gamifikace ve výrobním sektoru a ukazuje potenciál gamifikace při zvyšování motivace a efektivity pracovníků. Výsledky naznačují, že správně navržená a implementovaná gamifikace může významně přispět k pozitivní změně pracovního prostředí a zvýšení produktivity.
Keywords: herní mechanismus; model Octalysis; herní prvky; gamifikace; Power BI; výroba
Thesis title: Gamification in manufacturing
Author: Korsch, Patrik
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šedivá, Zuzana
Opponents: Vancl, Jakub
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The thesis is focused on the issue of introducing gamification in a manufacturing environment. The main objective of the thesis is to design a gamification mechanism that will take into account the difficulty of individual joints and make worker evaluation easier, more efficient and transparent. At the same time, the mechanism should also take into account the past performance of the worker. These objectives benefit the company in the form of a more accurate and detailed view of how the line worker is performing on the job, so that foremen can work better with the workers they are entrusted with. The basis for the design of the mechanism was an analysis of current problems coupled with the identification of suggestions and requirements from future users. Users were included throughout the design process. The game mechanism was designed according to the game configurator and the game elements used in the final visualization were selected based on core drivers based on the Octalysis model. The mechanism visualization was then implemented in the Power BI environment. After implementation, the benefits of the mechanism were tested through an anonymized questionnaire to obtain feedback. The thesis contributes to the theoretical and practical discussion on the implementation of gamification in the manufacturing sector, demonstrating the potential of gamification in enhancing worker motivation and efficiency. The results suggest that gamification, properly designed and implemented, can contribute significantly to positive change in the work environment and increased productivity.
Keywords: Gamification; game elements; Octalysis model; manufacturing; game mechanism; Power BI

Information about study

Study programme: Data a analytika pro business
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 1. 2023
Date of submission: 3. 12. 2023
Date of defense: 22. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83755/podrobnosti

Files for download

Main text
Private file
Download
    Last update: