Marketing strategy of a tourist destination in the Pilsen region

Thesis title: Marketingová strategie turistické destinace v Plzeňském kraji
Author: Vaňková, Denisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Janeček, Petr
Opponents: Štumpf, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Marketingová strategie je jedním z velmi důležitých nástrojů, který turistické destinaci pomáhá budovat konkurenceschopnost a co nejlépe využít potenciál z hlediska turistické nabídky. Zároveň má také výrazný dopad na návštěvnost dané oblasti. Cílem diplomové práce je navrhnout marketingovou strategii pro destinaci nacházející se na území Plzeňského kraje. Jedná se o turistickou oblast Český les zahrnující Domažlicko a Tachovsko. K naplnění stanoveného cíle bylo využito jak kvalitativních, tak kvantitativních výzkumných metod – konkrétně sběru a analýzy sekundárních dat, individuálního hloubkového rozhovoru a dotazníkového šetření, které bylo dále podrobeno faktorové, shlukové, frekvenční a kontingenční analýze. Za využití výše uvedených metod dochází v práci ke zhodnocení celkového marketingového prostředí turistické destinace a na základě toho jsou navržena konkrétní marketingová opatření, která přispějí k rozvoji turismu na území Českého lesa.
Keywords: turistická destinace; destinační marketing; marketingová strategie; Český les
Thesis title: Marketing strategy of a tourist destination in the Pilsen region
Author: Vaňková, Denisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Janeček, Petr
Opponents: Štumpf, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Marketing strategy is one of the very important tools that helps a tourist destination to build competitiveness and make the best use of the potential in terms of tourist offer. At the same time, it also has a significant impact on the attendance of the given area. The aim of the thesis is to propose a marketing strategy for a destination located in the Pilsen region. It is a tourist area Český les including Domažlicko and Tachovsko. To fulfill the set goal, both qualitative and quantitative research methods were used - specifically, the collection and analysis of secondary data, an individual in-depth interview and a questionnaire survey, which was further subjected to factor, cluster, frequency and contingency analysis. Using the above-mentioned methods, the work evaluates the overall marketing environment of the tourist destination and, based on this, specific marketing measures are proposed that will contribute to the development of tourism in the territory of Český les.
Keywords: marketing strategy; Český les; destination marketing; tourist destination

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2023
Date of submission: 4. 12. 2023
Date of defense: 15. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83946/podrobnosti

Files for download

    Last update: