Eurovision as a tool of cultural diplomacy: case study the Czech Republic

Thesis title: Eurovize jako nástroj kulturní diplomacie: případová studie Česká republika
Author: Harenčáková, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Votoupalová, Markéta
Opponents: Hennlichová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na fenomén pěvecké soutěže Eurovize, která patří mezi nejsledovanější nesportovní události na světě. Tato soutěž poskytuje prostor pro realizaci kulturní diplomacie, což v rámci rozsáhlého pole mezinárodních vztahů představuje mocný, avšak často spíše druhotný nástroj pro podporu těchto vztahů. Cílem této jednopřípadové studie je prozkoumat potenciál Eurovize jako prostředku kulturní diplomacie pro Českou republiku a formulovat návod pro budoucí ročníky na základě originální empirické studie. Autorka si v této souvislosti klade dvě hlavní výzkumné otázky: Jakou roli hraje Eurovize při podpoře kulturní diplomacie ČR?; Co se lze naučit z úspěšných (či neúspěšných) příkladů kulturní diplomacie prováděné na poli Eurovize a jak lze tato ponaučení uplatnit v kontextu ČR? Pro dosažení cíle a odpovědi na výzkumné otázky byly analyzovány minulé české účasti v soutěži a provedeny dva hloubkové rozhovory s kulturním publicistou Pavlem Turkem a hudební publicistkou Anetou Martínkovou. Získané výsledky naznačují, že by se česká delegace měla zaměřit na celkovou propagaci soutěže a zdokonalení prezentace svých vystoupení. Tím by mohla dosáhnout zvýšené sledovanosti, což by napomohlo řešení dlouhodobého problému podfinancování soutěže.
Keywords: Eurovize; pěvecká soutěž; kulturní diplomacie; nástroje kulturní diplomacie; Česká republika
Thesis title: Eurovision as a tool of cultural diplomacy: case study the Czech Republic
Author: Harenčáková, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Votoupalová, Markéta
Opponents: Hennlichová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis focuses on the phenomenon of the Eurovision Song Contest, which is one of the most-watched non-sporting events in the world. This contest provides a space for the implementation of cultural diplomacy, which, within the vast field of international relations, represents a powerful but often rather secondary tool for promoting these relations. The aim of this single case study is to explore the potential of Eurovision as a means of cultural diplomacy for the Czech Republic and to formulate guidelines for future years based on an original empirical study. In this context, the author asks two main research questions: what is the role of Eurovision in promoting cultural diplomacy in the Czech Republic; what can be learned from successful (or unsuccessful) examples of cultural diplomacy conducted at Eurovision, and how can these lessons be applied in the Czech context? In order to achieve the objective and answer the research questions, past Czech participation in the contest was analysed, and two in-depth interviews were conducted with cultural publicist Pavel Turek and music publicist Aneta Martínková. The results suggest that the Czech delegation should focus on the overall promotion of the competition and improving the presentation of their performances. This could lead to increased viewership, which would help to solve the long-term problem of underfunding the competition.
Keywords: Eurovision; singing competition; cultural diplomacy; tools of cultural diplomacy; the Czech Republic

Information about study

Study programme: Mezinárodní studia a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 12. 2022
Date of submission: 7. 12. 2023
Date of defense: 9. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83143/podrobnosti

Files for download

    Last update: