Sustainability in fast fashion: generational approach

Thesis title: Udržitelnost ve fast fashion: srovnání generací
Author: Pavlíčková, Karolína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Zachová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
Koncept fast fashion, který je charakteristický rychlým tempem výroby a spotřeby, se z hlediska ekologických a sociálních dopadů ukázal být neudržitelným. V současnosti se však projevují snahy fast fashion společností o zvýšení zájmu v oblasti udržitelnosti. Fast fashion značky začaly implementovat opatření, která napomáhají zmírnit negativní dopady na životní prostředí. Tato diplomová práce se zaměřuje na problematiku udržitelnosti ve fast fashion řetězcích a porovnává vnímání této otázky napříč generacemi, konkrétně generace X, mileniálů a generace Z. Cílem této práce je zhodnotit, zda udržitelnost fast fashion řetězců ovlivňuje spotřebitelské chování při nákupu oblečení napříč jednotlivými generacemi. Na základě toho bude doporučeno, jak faktory v rámci udržitelnost začlenit do firemních strategií.
Keywords: Generace Z; Fast fashion; Generace X; Udržitelnost; Spotřebitelské chování; Generace Y
Thesis title: Sustainability in fast fashion: generational approach
Author: Pavlíčková, Karolína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Zachová, Daniela
Thesis language: Česky
Abstract:
The concept of fast fashion characterised by a fast pace of production and consumption, has proven to be unsustainable in terms of ecological and social impacts. However, the efforts of fast fashion companies to increase interest in the field of sustainability are currently showing. Fast fashion brands have started to implement measures that help to mitigate negative impacts on the environment. The thesis focuses on the sustainability in fast fashion companies and compares the perception of sustainability across generations, namely generation X, millennials and generation Z. The aim of the thesis is to evaluate whether the sustainability of fast fashion brands affects consumer behavior when purchasing clothes across generations. Based on the findings, recommendations will be made on how to incorporate factors affecting sustainability into corporate strategies.
Keywords: Fast fashion; Sustainability; Generation Z; Consumer behaviour ; Generation X; Millennials

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2023
Date of submission: 8. 12. 2023
Date of defense: 16. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83716/podrobnosti

Files for download

    Last update: