Economic Impacts of Electromobility Support in the Federal Republic of Germany

Thesis title: Ekonomické dopady podpory elektromobility ve Spolkové republice Německo
Author: Janda, Ondřej
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Šaroch, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá ekonomickými dopady způsobenými transformací německého vozového parku z automobilů se spalovacími motroy na elektromobily a zabývá se splnitelností cílů Německa v oblasti počtu elektrických vozů a v oblasti počtu nabíjecíh stanic pro elektromobily. Tato práce si klade za cíl ověřit dvě hypotézy. První hypotéza je, že plány Německa v oblasti elektromobility jsou splnitelné. A druhou hypotézou je Ekonomické dopady podpory elektromobility jsou značné. Práce má 3 kapitoly, kdy první kapitola je teoretická část, která nám poskytuje úvod do problemtaiky a pomáha nám s orientací v tomto odvětví. V druhé kapitole vyhodnocuji pravdivost hypotézy číslo jedna, tedy definuji cíle Německa a následně vyhodnocuji nakolik jsou splnitelné tyto cíle a ve třetí kapitole ověřuji hypotézu číslo dva, kdy vyhodnocuji jaké benefity a náklady přechod na elektromobiy přinese.
Keywords: Německo; Elektřina; Evropská unie; Ekologie; Elektromobil
Thesis title: Economic Impacts of Electromobility Support in the Federal Republic of Germany
Author: Janda, Ondřej
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Šaroch, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores the economic impacts resulting from the transformation of the German automotive fleet from vehicles with internal combustion engines to electric vehicles. It also examines the feasibility of Germany's goals in terms of the number of electric vehicles and the number of charging stations for electric cars. The aim of this thesis is to verify two hypotheses. The first hypothesis is that Germany's plans in the field of electromobility are achievable. The second hypothesis is that the economic impacts of electromobility support are significant. The thesis consists of three chapters, with the first chapter being the theoretical part, providing an introduction to the problematics and helping to orient ourselves in this industry. In the second chapter, I evaluate the validity of hypothesis number one, defining Germany's goals and subsequently assessing the achievability of these goals. In the third chapter, I verify hypothesis number two, evaluating the benefits and costs that the transition to electromobility will bring.
Keywords: Electric vehicle; Germany; Electricity; European Union; Ecology

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 7. 2022
Date of submission: 8. 12. 2023
Date of defense: 11. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80884/podrobnosti

Files for download

    Last update: