Assessing the motivation of sales representatives in pharmaceuticals

Thesis title: Zhodnocení motivace obchodních zástupců ve farmacii
Author: Nováková, Renata
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Callerová, Monika
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá motivačními faktory obchodních zástupců ve farmacii v divizi volně prodejných léků. Cílem bakalářské práce je zjistit motivační faktory obchodních zástupců a jak jsou tyto faktory naplňovány a které benefity naplňují jejich potřeby v České a Slovenské republice ve farmaceutické společnosti. Práce je rozdělena do dvou částí. První část popisuje teorie motivace. Dále práce představuje zaměstnanecké benefity. Teoretickou část ukončuji popisem pozice obchodního zástupce ve farmacii. Druhá část práce je věnována výzkumu. Výzkum probíhal prostřednictvím kvalitativních polostrukturovaných rozhovorů s obchodními zástupci a byl doplněn kvalitativními rozhovory s Business Unit Managerem CZ/SK, Human Resources Managerem CZ/SK a Area Sales Managerem pro CZ. Výsledkem výzkumu je zjištění konkrétních motivačních faktorů obchodních zástupců, které mají vliv na jejich motivaci V závěru práce byla firmě doporučena možná zlepšení.
Keywords: spokojenost; motivace; motivační faktory; benefity
Thesis title: Assessing the motivation of sales representatives in pharmaceuticals
Author: Nováková, Renata
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Callerová, Monika
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis explores motivational factors of sales representatives in pharmacy in the sector, specifically in the division of over-the-counter drugs. The aim is to identify these motivational factors, exeminate how they are fulfilled, and determine which benefits meet the representatives´ needs. The thesis is divided into two parts. The first part describes motivation theories and introduces employee benefits. The theoretical section concludes with a description of the sales representative position in the pharmacy. The second part focuses on research, conducted through qualitative semi-structured interviews with sales representatives and complemented by interviews with the Business Unit Manager for CZ/SK, the Human Resouces Manager, and the Area Sales Manager for CZ. The research results reveal specific motivational factors influencing the representatives´ motivation. In conclusion, potential improvements are recommnded to the company.
Keywords: motivational factors; motivation; benefits; satisfaction

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Manažer obchodu
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 9. 2019
Date of submission: 8. 12. 2023
Date of defense: 9. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70469/podrobnosti

Files for download

    Last update: