The level, possibilities, and impact of ICT in teaching on elementary schools

Thesis title: Úroveň, možnosti a dopad ICT ve výuce na základních školách
Author: Roušal, Jakub
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Vokšická, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zaměřuje na využití informačních a komunikačních technologií na základních školách v České republice. Cílem práce je zjistit, v jaké míře se tyto technologie ve školách využívají. Dílčími cíli je porovnat vybavenost škol v Praze, dalších městech a obcích a odhalit, ve kterých předmětech jsou technologie nejvíce využívány. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V prvních kapitolách se autor věnoval popisu informačních a komunikačních technologií, možnostech využití a analýze nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. V praktické části jsou zpracovány a interpretovány výsledky z dotazníkového šetření, které bylo provedeno mezi učiteli základních škol. Závěr obsahuje shrnutí celé práce a odpovědi na výzkumné otázky.
Keywords: informační a komunikační technologie; ICT vybavení; základní škola; učitelé; vzdělávání; žáci
Thesis title: The level, possibilities, and impact of ICT in teaching on elementary schools
Author: Roušal, Jakub
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Radváková, Věra
Opponents: Vokšická, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis focuses on the use of information and communication technologies in elementary schools in the Czech Republic. The aim of the thesis is to find out to what extent these technologies are used in schools. The sub-objectives are to compare the equipment of schools in Prague, other cities, and villages and to reveal in which subjects’ technology is used the most. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the first chapters, the author devoted himself to the description of information and communication technologies, the possibilities of use and the analysis of the new Framework Education Programme for Basic Education. In the practical part, the results of the questionnaire survey, which was conducted among elementary school teachers, are processed, and interpreted. The conclusion contains a summary of the entire thesis and answers to the research questions.
Keywords: information and communication technology; ICT equipment; elementary school; education; teachers; pupils

Information about study

Study programme: Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 5. 2023
Date of submission: 10. 12. 2023
Date of defense: 14. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84589/podrobnosti

Files for download

    Last update: