Segmentation of visitors of small Prague cinemas with extended film offer and capacity up to 50 seats

Thesis title: Segmentace návštěvníků malých pražských kin s rozšířenou filmovou nabídkou
Author: Nikendeyová, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hanzlík, Jan
Opponents: Grosman, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se věnuje segmentaci návštěvníků malých kin v centru Prahy na příkladu kina Balt a kina MAT, jež jsou kina v centru Prahy s kapacitou do 50 míst. Cílem práce jedefinice typického diváka těchto kin spolu s analýzou rozhodování návštěvníků a jejich motivace. Teoretická část práce pojednává o pojmech pojících se k analýze, zkoumá předchozí výzkumy a marketingové analýzy kin a mapuje historii kinosálů na území Prahy od prvního kinosálu po současné trendy na poli kinematografie. Praktickou částí diplomové práce je marketingová analýza obou výše zmíněných kin. Výzkum je rozdělen na tři části. Analýzu sekundárních dat z webových stránek, kvantitativně zpracovávané dotazování návštěvníků a kvalitativní hloubkové rozhovory s majiteli a dramaturgy kin. Výstupem práce je ucelený obraz návštěvníků obou kin spolu se zmapováním jejich motivace k návštěvě a porovnání výsledků výzkumu s teoretickými poznatky.
Keywords: Chování návštěvníků; Statistika návštěvnosti kinosálů; Segmentace; Jednosálové kinosály
Thesis title: Segmentation of visitors of small Prague cinemas with extended film offer and capacity up to 50 seats
Author: Nikendeyová, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hanzlík, Jan
Opponents: Grosman, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on the segmentation of visitors to small cinemas in the centre of Prague, using the example of the Balt cinema and the MAT cinema, which are cinemas in the centre of Prague with a capacity of up to 50 seats. The aim of the thesis is to define the typical spectator of these cinemas together with an analysis of the decision-making of visitors and their motivation. The theoretical part of the thesis discusses the concepts related to the analysis, examines previous research and marketing analysis of cinemas and maps the history of cinemas in Prague from the first cinema to the current trends in the field of cinema. The practical part of the thesis is a marketing analysis of the two aforementioned cinemas. The research is divided into three parts. The analysis of secondary data from websites, quantitative interviews with visitors and qualitative in-depth interviews with cinema owners and dramaturgs. The output of the thesis is a comprehensive picture of the visitors to both cinemas along with a mapping of their motivations for visiting and a comparison of the research results with theoretical findings.
Keywords: Single-screen cinemas; Behaviour of visitors; Cinema attendance statistics; Segmentation

Information about study

Study programme: Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 8. 2023
Date of submission: 13. 12. 2023
Date of defense: 31. 1. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85767/podrobnosti

Files for download

    Last update: