Examining Key Factors Influencing the Future Career of High School Graduates in the Czech Republic

Thesis title: Analýza faktorů ovlivňujících budoucí kariéru absolventů gymnázií v České republice
Author: Hovořáková, Eva
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Jarošová, Eva; Holátová, Darja
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem disertační práce je identifikovat klíčové faktory ovlivňující budoucí kariéru českých absolventů gymnázií. Disertační práce zkoumá specifika nově nastupující generace známé jako Generace Z (pro účely této práce mladí lidé narození v roce 2000 a později). Zdá se, že specifičnost Generace Z je dána především její expozicí technologiím od raného věku. Ta může ovlivňovat nejen způsob komunikace mladých lidí, ale také jejich hodnoty, kariérová očekávání a životní styl. Data byla sbírána prostřednictvím dotazníku, jehož součástí byly mimo jiné validované a do českého prostředí adaptované škály – Inventář životních hodnot, škála Kariérové přizpůsobivosti a škála Kariérové odolnosti. Vzorek zahrnoval 804 středoškoláků v posledním ročníku studia gymnázia. Data byla analyzována pomocí statistického softwaru SPSS s použitím explorativní faktorové analýzy, korelační analýzy a analýzy rozptylu. Výsledky analýzy odhalily významné vztahy mezi kariérovou přizpůsobivostí, kariérovou odolností, hodnotovou orientací a kariérním očekáváním. Výsledky studie také popisují, jak respondenti vnímají ideální pracoviště, jejich hlavní priority při výběru zaměstnání, očekávaný pracovní potenciál a kariérní aspirace. Výsledky naznačují, že mladí lidé oceňují, když jim zaměstnavatel poskytuje možnost online komunikace jako důležitou součást jejich pracovních očekávání. V rámci pořadí hodnot z Inventáře vychází pro studenty gymnázií jako nejdůležitější hodnoty Finanční prosperita, Kreativita, Nezávislost a Prestiž. Žebříček životních hodnot dokládá význam hodnoty „Prestiž“ a ukazuje, jak důležitá je pro mladé lidi možnost sdílet úspěchy a zkušenosti online. Výstupy z dotazníkového šetření podpořily dosavadní výsledky zkoumání zaměstnatelnosti mladých lidí a zpřesnily náhled na očekávání a hodnoty studentů gymnázií v České republice. Jedním z výstupů disertační práce jsou návrhy pro kariérové poradce, vzdělávací a vládní instituce na optimalizaci vstupu absolventů gymnázií na trh práce, dalším pak doporučení pro zaměstnavatele, HR specialisty a studenty.
Keywords: Kariérová očekávání; Zaměstnatelnost mladých lidí; Hodnotová orientace; Kariérová odolnost; Kariérová přizpůsobivost
Thesis title: Examining Key Factors Influencing the Future Career of High School Graduates in the Czech Republic
Author: Hovořáková, Eva
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Pauknerová, Daniela
Opponents: Jarošová, Eva; Holátová, Darja
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the dissertation thesis is to identify the factors that influence a future career for grammar school graduates. The dissertation thesis is exploring the specifics of Generation Z, specifically those born in 2000 and later. The uniqueness of Generation Z is largely shaped by their early exposure to technology, which might influence their communication patterns, values, career expectations, and lifestyle. As this generation begins to enter the labor market, it becomes essential for companies to adapt their work environment and culture to accommodate the preferences and needs of this new generation. Data were collected via the questionnaire among others based on validated and adapted scales – Life Values Inventory questionnaire, Career Adaptability Scale questionnaire and Career Resilience Scale questionnaire. The research sample included 804 high school students in the last year of their studies. The data of this study were analyzed with the SPSS statistical software using exploratory factor analysis followed by correlation analysis and variance analysis. Analysis showed a significant relationship between Career adaptability/Career resilience and both variables of the model; value orientation and the career expectations too. The study provides a better understanding of respondents' perception of ideal workplace, key priorities during job search, expected career prospects, and career aspirations. Results suggest that the young people appreciate when their employer provides them with the possibility of online communication as an important part of their work expectations. In terms of priority among values for grammar school students, Financial Prosperity, Creativity, Independence and Prestige are considered the most significant. The outcome of the Live Values shows the importance of the „Prestige“ value among young students and indicates the high importance of the possibility to share achievements and experience online. The results of the research questionnaire support an investigation of young professionals' employability and provide further insights into the expectations and values of high school students in the Czech Republic. The dissertation outputs include suggestions for career advisors, educational and government institutions on how to optimize the entry of high school graduates into the labor market. Furthermore, outputs offer recommendations for employers, HR specialists and students.
Keywords: Career expectations; Employability of young people; Value orientation; Career resilience; Career flexibility

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2017
Date of submission: 14. 4. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63675/podrobnosti

Files for download

    Last update: