International Legal Framework for the Regulation of Misleading Advertising of Dietary Supplements on Social Media: Consumer Protection and Prevention of Nutrition Misinformation

Thesis title: International Legal Framework for the Regulation of Misleading Advertising of Dietary Supplements on Social Media: Consumer Protection and Prevention of Nutrition Misinformation
Author: Bártová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čajka, Radek
Opponents: Semenenko, Vadim
Thesis language: English
Abstract:
The current situation on the social media and Instagram platform in particular concerning occasional unfair behaviour of producers and sellers of nutritional supplements can cause decrease in customers´ loyalty to the company or an individual standing behind the business, inefficient wasting of buyers´ money and, in some severe cases, even health damage. These situations are not only economically inefficient, unfair from the marketing and business point of view, unethical from the social perspective, but also on the border of illegality if the health of an individual is threatened. The main reason for this diploma thesis to be written is raising awareness about this issue that might be unintentionally overlooked by experts in many connected disciplines: law, marketing, nutrition, ethics, cyber security on social media and others. Its purpose is to find the reason why such cases of fraud have a chance to happen at all, define them and intent to find the appropriate solution to the problem that could be as relevant and real as possible, so that it could be implemented directly to any corresponding channel with predispositions to have a real impact on the matter.
Keywords: Consumer protection; Misleading advertisement; Competition law; Dietary supplements; Instagram policies; Doing Business on Instagram
Thesis title: Mezinárodní právní rámec pro regulaci klamavé reklamy na doplňky stravy na sociálních médiích: Ochrana spotřebitele a prevence šíření dezinformací o výživě
Author: Bártová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čajka, Radek
Opponents: Semenenko, Vadim
Thesis language: English
Abstract:
Současná situace na sociálních sítích a zejména na platformě Instagram, která se týká občasného neférového jednání výrobců a prodejců doplňků stravy, může způsobit snížení loajality zákazníků vůči firmě nebo jednotlivci, který za podnikem stojí, neefektivní plýtvání penězi kupujících a v některých závažných případech i poškození zdraví. Tyto situace jsou nejen ekonomicky neefektivní, neférové z marketingového a obchodního hlediska, neetické ze společenského hlediska, ale i na hranici protiprávnosti, pokud je ohroženo zdraví jedince. Hlavním důvodem vzniku této diplomové práce je zvýšení povědomí o této problematice, která může být nechtěně přehlížena odborníky z mnoha souvisejících oborů: práva, marketingu, výživy, etiky, kybernetické bezpečnosti na sociálních sítích a dalších. Jejím cílem je najít příčinu, proč k takovým případům podvodů vůbec má šanci dojít, definovat je a najít vhodné řešení problému, které by bylo co nejrelevantnější a nejreálnější, aby mohlo být implementováno přímo do jakéhokoli odpovídajícího kanálu s předpoklady mít na věc reálný dopad.
Keywords: Klamavá reklama; Soutěžní právo; Zásady na Instagramu; Výživové doplňky; Podnikání na Instagramu; Ochrana spotřebitele

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 6. 2023
Date of submission: 18. 4. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84888/podrobnosti

Files for download

    Last update: