Evaluating the Impact of Brand Extension Attributes of Luxury Vehicle Brands in the CEE Region

Thesis title: Evaluating the Impact of Brand Extension Attributes of Luxury Vehicle Brands in the CEE Region
Author: Běloch, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Olšanová, Květa
Thesis language: English
Abstract:
This thesis aims to elaborate on the current limits of literature on the topic of luxury attributes, specifically in relation to luxury vehicle brands and their brand extensions. The literature explains that luxury brand extensions often leverage prestige and heritage, as well as other rules iconic to the luxury segment, to expand into new product categories, offering consumers a cohesive experience by appealing to their personalities and lifestyles. The focus of the empirical research rests on quantitative respondent attitude and evaluation of specifically highlighted attributes iconic to luxury brands and their impact when confronted with downscale and horizontal luxury vehicle brand extensions. A study of 121 respondents was conducted, and its results were interpreted through descriptive, correlation, and dependency statistics. The findings indicate that the majority of attributes (Conspicuousness, Uniqueness, Hedonism & Extended-Self) do not translate along the different brand extensions. However, Quality and Sustainability show significant importance in their influence on extension attitudes. This provides insights for luxury vehicle product and marketing managers for actionable strategies along product and extension lines as well as marketing communication approaches.
Keywords: Brand extensions; Luxury vehicle brand; Luxury marketing; Luxury branding; Luxury brand attributes
Thesis title: Hodnocení vlivu atributů rozšíření značky (brand extensions) u značek luxusních vozidel v regionu střední a východní Evropy
Author: Běloch, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Olšanová, Květa
Thesis language: English
Abstract:
Tato práce si klade za cíl rozpracovat současné limity literatury na téma luxusních atributů, konkrétně ve vztahu k značkám luxusních vozidel a jejich rozšířením (brand extensions). Dle literatury, rozšíření luxusních značek často využívají atributy prestiže a dědictví, stejně jako další pravidla ikonická pro luxusní segment, k expanzi do nových kategorií produktů a nabízí spotřebitelům soudržný zážitek tím, že osloví jejich osobnosti a životní styl. Kvantitativní zaměření empirického výzkumu této práce spočívá v hodnocení preferencí respondentů, hodnocení specificky zvýrazněných atributů ikonických pro luxusní značky a hodnocení jejich vlivu v případech vertikálních a horizontálních rozšíření značek luxusních vozidel. Byla provedena studie se 121 respondenty a její výsledky byly interpretovány prostřednictvím deskriptivních, korelačních a závislostních statistik. Zjištění naznačují, že většina atributů (nápadnost, jedinečnost, hédonismus a rozšířené sebevědomí) se nepromítá do různých rozšíření značky. Kvalita a udržitelnost životního prostředí však vykazují značný význam ve svém vlivu na postoje vůči těmto rozšířením. To poskytuje postřehy pro produktové a marketingové manažery luxusních vozidel ohledně použitelných strategií hlavních a vedlejších produktových skupin a také přístupů k marketingové komunikaci.
Keywords: Luxusní branding; Atributy luxusního brandu; Marketing luxusních značek; Brand luxusních vozidel; Rozšíření značky (brand extension)

Information about study

Study programme: International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2023
Date of submission: 19. 4. 2024
Date of defense: 19. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85780/podrobnosti

Files for download

    Last update: