The Implementation of a Dual Education System in the CR

Thesis title: Zavádění duálního vzdělávání v ČR
Author: Polová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Jiránková, Martina
Opponents: Šváb, Patrik
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá zaváděním duálního vzdělávání v České republice. Duální vzdělávání představuje možný způsob, jak napomoci vyrovnání dlouhodobě trvajícího nesouladu nabídky a poptávky na českém trhu práce i snížení míry nezaměstnanosti absolventů odborných oborů. Hlavním cílem této práce je zjistit, jaký je současný stav zavádění duálního systému vzdělávání v ČR, popsat pilotní projekt duálního vzdělávání v Moravskoslezském kraji a zhodnotit jeho pozitiva a negativa. Hlavními zdroji jsou Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a oficiální státní instituce pověřené dohledem nad průběhem odborného vzdělávání. Významným zdrojem je rovněž osobně provedený průzkum mezi studenty, školami a zaměstnavateli zapojenými do projektu duálního vzdělávání. I přes pozitivní ohlasy ze strany všech skupin zapojených aktérů stále existují nedostatky, kterým je třeba v budoucnu věnovat pozornost. Patří mezi ně například nevyhovující poměr teoretického studia a praxe nebo nenaplnění očekávání firem o nastoupení praktikantů do pracovního poměru po ukončení studia.
Keywords: duální vzdělávání; odborné vzdělávání; Česká republika
Thesis title: The Implementation of a Dual Education System in the CR
Author: Polová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Jiránková, Martina
Opponents: Šváb, Patrik
Thesis language: Česky
Abstract:
This Bachelor's thesis deals with the implementation of a dual education system in the Czech Republic. Dual education represents a possible way to address the long-lasting mismatch between supply and demand on the Czech labour market and reduce the unemployment rate of vocational schools graduates. The primary aim of this thesis is to assess the current state of the implementation of the dual education system in the Czech Republic, to describe the pilot project of dual education in the Moravian-Silesian Region and to evaluate its positive and negative aspects. The main sources include the European Centre for the Development of Vocational Education and Training and the official state institutions entrusted with the supervision of the course of vocational education. A personally conducted survey among students, schools and employers involved in the dual education project is also an important source. Despite positive responses from all groups of actors involved, there are shortcomings that need to be addressed in the future. These include, for instance, an unsatisfactory ratio of theoretical study to training or the failure to meet companies' expectations of students entering employment after completing their studies at vocational school.
Keywords: Czech Republic; vocational education; dual education

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 6. 2023
Date of submission: 19. 4. 2024
Date of defense: 13. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84846/podrobnosti

Files for download

    Last update: