Effect of background music on short-term memory while watching commercials

Thesis title: Vliv hudebního pozadí na paměť při sledování reklamních spotů
Author: Vinš, Josef
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
Výzkumná diplomová práce, ve které bylo zkoumáno, jestli různé hudební doprovo-dy reklamy mohou ovlivnit, kolik údajů o produktu, či službě si příjemci sdělení zapamatují. Výzkum vycházel z dřívější psychologické studie Effects of Background Music in Phonological Short-term Memory (Salamé a Baddeley, 1989). Data byla sbírána offline na půdě FM VŠE od homogenního výzkumného vzorku kvůli eliminaci dalších proměnných a testována statistickými T-testy a chí-kvadrát testem. Výsledky ukázaly, že volba různého doprovodu může ovlivnit chybovost v zapamatovaných údajích. Kromě hudebního doprovodu bylo testováno, zda chybovost ovlivní znalost použité skladby, nebo hudební preference respondentů. Na rozdíl od různých doprovodů neukázaly testy žádný významný vliv těchto modalit.
Keywords: Krátkodobá paměť; Hudba v reklamě; Hudba a paměť
Thesis title: Effect of background music on short-term memory while watching commercials
Author: Vinš, Josef
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
A research diploma thesis in which it was investigated whether different musical background of advertisements can influence how much information about the product or service the recipients of the message remember. The research was based on an earlier psychological study Effects of Background Music in Phonological Short-term Memory (Salamé and Baddeley, 1989). Data were collected offline on the faculty from a homogeneous research sample due to the elimination of other variables and tested with statistical T-tests and chi-square test. The results showed that the choice of different music can affect the error rate in the memorized data. In addition to the musical accompaniment, it was tested whether the knowledge of the used song or the musical preferences of the respondents would affect the error rate. In contrast to the different backgrounds, the tests showed no significant effect of these modalities.
Keywords: Short-term memory; Music in advertising; Music and memory

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 2. 2023
Date of submission: 24. 4. 2024
Date of defense: 12. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83972/podrobnosti

Files for download

    Last update: