Change in business strategy: transition from selling goods to selling services in small and medium-sized enterprises (B2C)

Thesis title: Změna strategie firem: přechod od prodeje zboží k prodeji služeb v malých a středních podnicích (B2C)
Author: Sirotina, Polina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
V souvislosti s rychlým rozvojem servitizace začaly firmy integrovat prvky prodeje služeb do svých obchodních modelů a nabízet tak vyšší hodnotu prostřednictvím služeb spíše než tradičními fyzickými výrobky. Diplomová práce má za cíl vymezit teoretický rámec tohoto trendu a navrhnout strategii přechodu k servitizaci pro konkrétní firmu. K dosažení tohoto cíle byly využity metody kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Byl proveden hloubkový rozhovor s majitelkou vybraného podniku a realizován spotřebitelský výzkum pomocí online dotazníku. Výsledky práce ukazují, že integrace služeb do tradičních obchodních modelů může významně přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti a zlepšení zákaznické zkušenosti. Závěr práce přináší zobecněná doporučení pro adaptaci servitizace v obchodních strategiích malých a středních podniků.
Keywords: Strategie pro malé a střední podniky; Servitizace; Obchodní model založený na službách
Thesis title: Change in business strategy: transition from selling goods to selling services in small and medium-sized enterprises (B2C)
Author: Sirotina, Polina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
In the context of the rapid development of servitization, companies have begun integrating service sales elements into their business models, thereby offering higher value through services rather than traditional physical products. This thesis aims to define the theoretical framework of this trend and to design a strategy for transitioning to servitization for a specific enterprise. To achieve this goal, both qualitative and quantitative research methods were utilized. An in-depth interview was conducted with the owner of the selected business and consumer research was carried out using an online questionnaire. The results of the thesis show that integrating services into traditional business models can significantly contribute to increased competitiveness and improved customer experience. The conclusion of the thesis provides generalized recommendations for adapting servitization in the business strategies of small and medium-sized enterprises.
Keywords: Servitization ; Service-based business model ; Strategy for small and medium-sized enterprises

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 1. 2023
Date of submission: 25. 4. 2024
Date of defense: 17. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83520/podrobnosti

Files for download

    Last update: