The Impact of Digitalization Process on Business Models of International Retail Companies

Thesis title: The Impact of Digitalization Process on Business Models of International Retail Companies
Author: Kofanov, Bogdan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Zezula, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
Digitalization has influenced businesses from all markets and researchers keep studying how firms transform with new solutions. In particular, digitalization has highly influenced retail industry over the past years. Companies change their traditional methods and find new ways to satisfy changing consumer needs. Nevertheless, not much research has been found regarding the transformation of business models of retail companies. In this research we compare two retailers - digitalization benchmark Walmart and strong regional retailer Magnum from Kazakhstan. We aim to compare them and find out if regional smaller retailers follow the path of digital development of the biggest players in the market. To achieve the main goal, we analyze open-source statistical data and conduct semi-structured interviews to get insights about companies’ digitization processes.
Keywords: digitalization; retail; Magnum; business model; Walmart
Thesis title: Vliv procesů digitalizace na obchodní modely mezinárodních maloobchodních společností
Author: Kofanov, Bogdan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Semenenko, Vadim
Opponents: Zezula, Jakub
Thesis language: English
Abstract:
Digitalizace ovlivnila podniky všech trhů a výzkumníci stále zkoumají, jak firmy transformují s novými řešeními. Zejména digitalizace v posledních letech výrazně ovlivnila maloobchodní průmysl. Společnosti mění své tradiční metody a hledají nové způsoby, jak uspokojit měnící se potřeby spotřebitelů. Nicméně nebylo nalezeno mnoho výzkumů ohledně transformace obchodních modelů maloobchodních společností. V této studii porovnáváme dva maloobchodníky - digitální benchmark Walmart a silný regionální maloobchodník Magnum z Kazachstánu. Cílem je porovnat je a zjistit, zda regionální menší maloobchodníci následují cestu digitálního rozvoje největších hráčů na trhu. K dosažení hlavního cíle analyzujeme otevřené statistické údaje a provádíme polostrukturované rozhovory, abychom získali náhledy na digitální procesy společností.
Keywords: Walmart; maloobchod; Obchodní model; Magnum; digitalizace

Information about study

Study programme: International Business
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 27. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85704/podrobnosti

Files for download

    Last update: