Customer shopping behaviour on e-shops with regard to currency exchange rate changes

Thesis title: Správanie zákazníka pri nakupovaní na e-shopoch s ohľadom na zmenu menového kurzu
Author: Poliaková, Ema
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hinčica, Vít
Opponents: Sato, Alexej
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cieľom diplomovej práce je zistiť, či menový kurz ovplyvňuje správanie zákazníka pri nákupe na zahraničných elektronických obchodoch. Kvalifikačná práca popisuje e-commerce, generačné kohorty, a následne faktory, ktoré ovplyvňujú zákazníka pri nákupe na e-shopoch. Praktická časť diplomovej práce sa zameriava na výsledky dotazníkového šetrenia. Z dotazníkového šetrenia vyplynulo, že zákazníci preferujú uvádzanie ceny v ich domácej mene pri online nakupovaní a aktuálny stav výmenných kurzov neovplyvňuje načasovanie ich online nákupov. Chí-kvadrát analýzou nezávislosti boli odhalené dve slabé a tri slabé až stredne silné závislostí medzi generáciou a sledovanými faktormi.
Keywords: nákupné správanie zákazníka; menový kurz; e-shop; kvantitatívny výskum; generačné kohorty
Thesis title: Správanie zákazníka pri nakupovaní v e-shopoch s ohľadom na zmenu menového kurzu
Author: Poliaková, Ema
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hinčica, Vít
Opponents: Sato, Alexej
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Cílem diplomové práce je zjistit, zda měnový kurz ovlivňuje nákupní chování zákazníků na zahraničních elektronických obchodech. Kvalifikační práce popisuje e-commerce, generační kohorty a následně faktory, které ovlivňují zákazníka při nákupu na e-shopech. Praktická část práce je zaměřena na výsledky dotazníkového šetření. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že zákazníci při nákupu na internetu preferují uvádění cen ve své domácí měně a aktuální stav měnových kurzů nemá vliv na načasování jejich nákupu na internetu. Chí-kvadrát analýza nezávislosti odhalila dva slabé a tři slabé až středně silné závislosti mezi generací a sledovanými faktory.
Keywords: kvantitativní výzkum; generační kohorty; nákupní chování zákazníka; e-shop; měnový kurz
Thesis title: Customer shopping behaviour on e-shops with regard to currency exchange rate changes
Author: Poliaková, Ema
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hinčica, Vít
Opponents: Sato, Alexej
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The aim of the thesis is to find out whether the exchange rate influences the behaviour of the customer when buying on cross-border e-shops. The thesis describes e-commerce, generational cohorts, and the factors that influence the customer when buying in e-shops. The practical part of the thesis focuses on the results of the questionnaire survey. The questionnaire survey revealed that customers prefer to be shown the price in their home currency when shopping online and the current exchange rate does not affect the timing of their online purchases. Chi-square test of independence revealed two weak and three weak to moderate dependencies between generation and the studied factors.
Keywords: customer shopping behaviour; exchange rate; e-shop; quantitative research; generational cohorts

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 5. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85670/podrobnosti

Files for download

    Last update: