Marketing Communication of Airlines on Social Media

Thesis title: Marketingová komunikace leteckých společností na sociálních sítích
Author: Dvořáková, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Janeček, Petr
Opponents: Kühr, Luděk
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití sociálních sítí v marketingové komunikaci leteckých společností. Konkrétně se zabývá poměrně novou, rychle rostoucí sociální sítí TikTok a jejím potenciálem pro odvětví letecké dopravy. Hlavním cílem této práce je vytvořit návrh využití TikToku pro českou leteckou společnost Smartwings, která v tuto chvíli nedisponuje aktivním účtem. Práce se nejprve zaměřuje na teoretický základ online marketingu, marketingového mixu a sociálních sítí a identifikuje strategické přístupy pro efektivní využití této platformy. Dále pak práce analyzuje využití TikToku vybranými leteckými společnostmi a srovnává je metodou konkurenčního benchmarkingu. Finální část práce navrhuje konkrétní kroky pro správu úspěšného tiktokového profilu, včetně obsahové strategie, komunikace, harmonogramu, či rozpočtu. Výzkum naznačuje, že i přes dominantní mladší uživatelskou základnu TikToku, je pro letecké společnosti výhodné se na tuto platformu připojit pro získání nových zákazníků a posílení povědomí o značce. Práce ukazuje, že TikTok má pro letecké společnosti jako Smartwings značný potenciál a díky specifičnosti této sociální sítě je možné dosáhnout úspěchu napříč různými cílovými skupinami prostřednictvím autentického obsahu a zapojení se do aktuálních trendů.
Keywords: TikTok; marketingový mix ; letecké společnosti ; sociální sítě ; marketingová komunikace
Thesis title: Marketing Communication of Airlines on Social Media
Author: Dvořáková, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Janeček, Petr
Opponents: Kühr, Luděk
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis focuses on the utilization of social media in the marketing communication of airline companies. Specifically, it deals with the relatively new, rapidly growing social network TikTok and its potential for the aviation industry. The main objective of this thesis is to propose the utilization of TikTok for the Czech airline company Smartwings, which currently does not have an active account. The thesis first focuses on the theoretical basis of online marketing, marketing mix, and social networks, identifying strategic approaches to use this platform effectively. Furthermore, the thesis analyzes the use of TikTok by selected airline companies and compares them using competitive benchmarking methods. The final part of the thesis proposes specific steps for managing a successful TikTok profile, including content strategy, communication, schedule, and budget. Research indicates that despite TikTok's predominantly younger user base, it is advantageous for airline companies to join this platform to acquire new customers and strengthen brand awareness. The thesis demonstrates that TikTok has significant potential for airline companies like Smartwings, and due to the specifics of this social network, success can be achieved across various target groups through authentic content and engagement with current trends.
Keywords: TikTok; marketing mix; airlines ; social media; marketing communication

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 30. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85546/podrobnosti

Files for download

    Last update: