The impact of greenwashing on consumer behaviour in the area of sustainability

Thesis title: Dopady greenwashingu na spotřebitelské chování v oblasti udržitelnosti
Author: Nosková, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Houska, Daniel
Opponents: Brandejský, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku greenwashingu jako nekalé obchodní praktiky zaměřené na spotřebitele v oblasti udržitelnosti. Práce zkoumá dopady greenwashingu na chování spotřebitelů, zejména na jejich důvěru, nákupní rozhodování a věrnost značce. Zároveň navrhuje možná doporučení pro účinné odhalování greenwashingu a propagaci autentické udržitelnosti prostřednictvím nových vzdělávacích technik. Výzkum zahrnoval dotazníkové šetření a polostrukturované rozhovory, přičemž oba byly zaměřeny na zájem respondentů o environmentální problematiku a vliv greenwashingu na jejich nákupní chování v oblasti udržitelnosti. Výsledky naznačují, že informovanost spotřebitelů a regulace mohou hrát klíčovou roli v boji proti greenwashingu a při podpoře autentické udržitelnosti.
Keywords: Korporátní udržitelnost; Zelený marketing; Spotřebitelské chování; Greenwashing
Thesis title: The impact of greenwashing on consumer behaviour in the area of sustainability
Author: Nosková, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Houska, Daniel
Opponents: Brandejský, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on the issue of greenwashing as an unfair business practice targeting consumers in the area of sustainability. The thesis examines the effects of greenwashing on consumer behavior, in particular on consumer trust, purchasing decisions and brand loyalty. It also suggests possible recommendations for effective detection of greenwashing and promotion of authentic sustainability through new educational techniques. The research involved a questionnaire survey and semi-structured interviews, both of which focused on respondents' interest in environmental issues and the impact of greenwashing on their sustainability purchasing behaviour. The results suggest that consumer awareness and regulation can play a key role in combating greenwashing and promoting authentic sustainability.
Keywords: Greenwashing; Corporate Sustainability ; Green Marketing; Consumer Behavior

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 30. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85543/podrobnosti

Files for download

    Last update: