Specifics of business models of selected e-shops: Comparative analysis of Amazon and Shein

Thesis title: Specifika business modelu vybraných eshopů: Komparativní analýza společností Amazon a Shein
Author: Brocková, Natálie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zezula, Jakub
Opponents: Semenenko, Vadim
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na e-shopy Amazon a Shein. Amazon je jedním největších a nejznámějších e-shopů na světě a jistým modelem úspěchu. Shein oproti Amazonu vstoupil na trh o něco déle a zažívá za posledních pár let úctyhodný růst a popularitu. Cílem práce je prozkoumat způsoby jakými tyto společnosti obchodují, jak se vyvíjely a jaké marketingové či cenové strategie užívají. K dosažení cíle byla použita komparativní analýza, v rámci které byly společnosti srovnány za pomoci dostupné literatury, finančních a marketingových ukazatelů a SWOT analýzy. Praktické části předcházela část teoretická, zaměřující se na e-commerce a internetový marketing. Z výzkumu vyplývá, že Amazon a Shein se ve svých způsobech obchodu odlišují, ale naleznou se také aspekty v kterých se shodují.
Keywords: internetový marketing; Amazon; Shein; elektronický obchod
Thesis title: Specifics of business models of selected e-shops: Comparative analysis of Amazon and Shein
Author: Brocková, Natálie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zezula, Jakub
Opponents: Semenenko, Vadim
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on the e-shops Amazon and Shein. Amazon is one of the largest and most famous e-shops in the world and a sure model of success. Compared to Amazon, Shein entered the market a while later and has experienced impressive growth and popularity over the past few years. This thesis aims to examine how these companies do business, how they have evolved, and what marketing or pricing strategies they use. To achieve the objective, a comparative analysis was used in which the companies were compared using available literature, financial and marketing ratios, and SWOT analysis. The practical part was preceded by a theoretical part, focusing on e-commerce and Internet marketing. The research shows that Amazon and Shein differ in their ways of doing business, but there are also aspects in which they are similar.
Keywords: internet marketing; Amazon; e-commerce; Shein

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 10. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85428/podrobnosti

Files for download

    Last update: