The effects of brand visual design and communications on brand image and brand preference in wine industry

Thesis title: The effects of brand visual design and communications on brand image and brand preference in wine industry
Author: Savicheva, Anastasiia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: English
Abstract:
This thesis aims to analyse the effect of brand visual design and communication strategies on brand image and preference within the wine industry. As consumer perceptions are crucial in the highly competitive wine market, this research emphasises how visual design elements, such as brand name, logo, label, and packaging, and various communication channels, including magazines, billboards, television, social media, and websites, affect consumer preferences and perceptions of wine brands. Utilising a quantitative methodology, the study employed an online survey to gather data on consumer responses to some visual and communicative representations of two wine brands. Findings suggest that visual design and communication strategies significantly influence brand image, affecting consumer brand preference. The findings offer practical recommendations for improving brand image and brand preference through targeted visual and communication strategies that address the needs of different demographic segments.
Keywords: Brand visual design; Brand communication; Brand image; Brand preference; Wine industry
Thesis title: Vliv vizuálního designu a komunikace značky na image a preference značky ve vinařském průmyslu
Author: Savicheva, Anastasiia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: English
Abstract:
Cílem bakalářské práce je zkoumat vliv vizuálního designu a komunikačních strategií značky na její image a preference v rámci vinařského průmyslu. Vzhledem k tomu, že vnímání spotřebitelů je na vysoce konkurenčním trhu s vínem zcela klíčové, klade tento výzkum důraz na to, jak prvky vizuálního designu, jako je název značky, logo, etiketa a obal, a různé komunikační kanály, včetně časopisů, billboardů, televize, sociálních sítí a webových stránek, ovlivňují preference a vnímání značek vína spotřebiteli. Při využití kvantitativní metodologie studie využila online průzkum ke shromáždění údajů o reakcích spotřebitelů na některé vizuální a komunikační reprezentace dvou značek vína. Zjištění naznačují, že vizuální design i komunikační strategie významně ovlivňují image značky, což následně ovlivňuje preference spotřebitelů. Zjištění nabízejí praktická doporučení pro zlepšení image značky a preferencí značky prostřednictvím cílených vizuálních a komunikačních strategií, které reagují na potřeby různých demografických segmentů.
Keywords: Vinařský průmysl; Image značky; Komunikace značky; Preference značky; Vizuální design

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 5. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85388/podrobnosti

Files for download

    Last update: