The Principles of Responsible Management Education: Implementation Case Study

Thesis title: Implementace Principů odpovědného manažerského vzdělávání: Případová studie
Author: Eislerová, Kristýna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zemanová, Štěpánka
Opponents: Kristek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá implementaci Principů odpovědného manažerského vzdělávání (PRME) na Copenhagen Business School (CBS). Cílem práce je zjistit, jak jsou tyto principy reflektovány ve výročních zprávách univerzity (SIP) a jaký vliv mají na její strategie a každodenní fungování. Výzkum využívá kombinaci kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy tří klíčových principů – Purpose (Účel), Values (Hodnoty) a Method (Metoda) – ve výročních zprávách publikovaných mezi lety 2011 a 2023. Analýza odhalila několik klíčových zjištění. V první fázi kvantitativní analýzy byla zkoumána relativní důležitost principů Purpose, Method a Values, přičemž princip Purpose byl z hlediska frekvence klíčových slov nejvýznamnější. Nicméně, trendy vývoje ukázaly nekonzistentní reflexi těchto principů v průběhu času. Druhá fáze výzkumu, prováděná kvalitativní obsahovou analýzou, se zaměřila na reflexi principu Purpose a jeho dopad na každodenní fungování CBS. Navzdory úspěchům v implementaci identifikovala práce oblasti ke zlepšení, včetně nekonzistentní reflexe principů v průběhu času a nedostatku vyhodnocování účinnosti strategií a přístupů. Práce rozšiřuje poznání o implementaci měkkých norem tím, že prezentuje slabá místa integrace principů a navrhuje konkrétní možnosti dalšího výzkumu. V první řadě poukazuje na možnost analyzovat zbytek principů, ve druhé řadě doporučuje analyzovat studijní programy pro ověření zjištění o propisu principů.
Keywords: udržitelnost; implementace; sociální odpovědnost; měkké normy; UNPRME
Thesis title: The Principles of Responsible Management Education: Implementation Case Study
Author: Eislerová, Kristýna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zemanová, Štěpánka
Opponents: Kristek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis investigates the Principles for Responsible Management Education (PRME) implementation at Copenhagen Business School (CBS). The aim of the thesis is to find out how these principles are reflected in the university's annual reports (SIP) and how they influence the university's strategies and daily operations. The research uses a combination of quantitative and qualitative content analysis of three key principles - Purpose, Values and Method - in annual reports published between 2011 and 2023. The analysis reveals several key findings. The first stage of the quantitative analysis examined the relative importance of the Purpose, Values and Method principles, with Purpose turning out to be the most important in terms of keyword frequency. However, development trends showed inconsistent reflection of these principles over time. The second phase of the research, conducted through qualitative content analysis, focused on the reflection of the Purpose principle and its impact on the daily functioning of CBS. Despite implementation successes, the work identified areas for improvement, including inconsistent reflection on the principles over time and a lack of evaluation of the effectiveness of strategies and approaches. The thesis advances knowledge about the soft-law implementation by presenting weaknesses in the integration of the principles and suggesting specific avenues for further research. First, it points out the possibility of analyzing the rest of the principles, and second, it recommends analyzing concrete curricula to verify the findings on the reflection of the principles.
Keywords: social responsibility; soft-law; compliance; sustainability; UNPRME

Information about study

Study programme: Mezinárodní studia a diplomacie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 8. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 29. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85197/podrobnosti

Files for download

    Last update: