Effects of Doppelgänger Campaigns on Consumer’s Image and Attitudes

Thesis title: Effects of Doppelgänger Campaigns on Consumer’s Image and Attitudes
Author: Blecha, Adam
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
This thesis aims to analyze the influence of Doppelgänger campaigns on consumer perceptions and attitudes towards brands. Doppelgänger campaigns, as forms of cultural jamming, often parody or criticize brands to challenge their public image and authority. Through a mixed-methods approach combining an online survey and empirical data analysis, this study explores the impact of such campaigns on brands represented in three distinct beverage sectors: soft drinks, bottled water, and beer. Participants from varied demographic backgrounds were exposed to both traditional and Doppelgänger brand messages, with their reactions measured to assess changes in brand image and attitude.
Keywords: Doppelgänger Campaigns; Consumer Attitudes; Brand Image; Anti-brand campaigns; Cultural Jamming; Marketing Strategies; Consumer Behavior; Emotional Branding; Anti-brand Activism; Beverage Industry
Thesis title: Účinky anti-brandingových kampaní (Doppelgänger) na image a postoje spotřebitelů
Author: Blecha, Adam
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: San José Iglesias, Rafael
Opponents: Martínez Pantoja, Yadira Ixchel
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této práce je zjistit vliv anti-brandingových kampaní na vnímání a postoje spotřebitelů ke značkám. Kampaně tzv. Doppelgängerů jako formy kulturního jammingu často parodují nebo kritizují značky, aby zpochybnily jejich veřejnou image a pozici. Tato studie prostřednictvím smíšeného přístupu kombinujícího online průzkum a analýzu empirických dat zkoumá dopad takových kampaní na značky zastoupené ve třech různých nápojových odvětvích: nealkoholické nápoje, balená voda a pivo. Respondenti, reprezentující široký demografický profil, byli vystaveni tradičním i Doppelgängerovským sdělením o značce a jejich reakce byly měřeny za účelem posouzení změn v image a postoji ke značce
Keywords: Postoje spotřebitelů; Image značky; Kulturní jamming; Marketingové strategie; Chování spotřebitelů; Emocionální branding; Anti-brandingový aktivismus; Nápojový průmysl; Anti-brandingové kampaně; Doppelgänger

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 8. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 5. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85114/podrobnosti

Files for download

    Last update: