Operation of Second-hand Stores from a Cultural and Behavioral-Economic Perspective

Thesis title: Prevádzkovanie second-hand obchodov z kultúrneho a behaviorálno-ekonomického pohľadu
Author: Némová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Slovensky
Abstract:
S nárastom popularity second-hand obchodov vzniká príležitosť na výskum ich vplyvu na ekonomiku a udržateľnosť spotrebiteľských návykov. Cieľom tejto diplomovej práce je hlbšie pochopenie motivácií a praktík prevádzkovania second-hand obchodov a posúdenie, ako správanie spotrebiteľov ovplyvňuje podnikateľské rozhodnutia. Na základe získaných poznatkov následne navrhnúť odporúčania pre prevádzkovateľov second-hand obchodov, s cieľom zlepšiť výkonnosť ich podnikania. K dosiahnutiu tohto cieľa bola použitá kombinácia kvantitatívnych a kvalitatívnych metód, konkrétne dotazník pre zákazníkov a štrukturované hĺbkové rozhovory s prevádzkovateľmi. Na základe zistení o preferenciách a očakávaniach zákazníkov a informácií získaných od prevádzkovateľov boli vypracované odporúčania.
Keywords: Second-hand; Udržateľnosť; Spotrebiteľské správanie
Thesis title: Prevádzkovanie second-hand obchodov z kultúrneho a behaviorálno-ekonomického pohľadu
Author: Némová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Slovensky
Abstract:
S nárůstem popularity second-hand obchodů vzniká příležitost k výzkumu jejich vlivu na ekonomiku a udržitelnost spotřebitelských návyků. Cílem této diplomové práce je hlubší pochopení motivací a praktik provozování second-hand obchodů a posouzení, jak chování spotřebitelů ovlivňuje podnikatelská rozhodnutí. Na základě získaných poznatků následně navrhnout doporučení pro provozovatele second-hand obchodů, s cílem zlepšit výkonnost jejich podnikání. K dosažení tohoto cíle byla použita kombinace kvantitativních a kvalitativních metod, konkrétně dotazník pro zákazníky a strukturované hloubkové rozhovory s provozovateli. Na základě zjištění o preferencích a očekáváních zákazníků a informací získaných od provozovatelů byla vypracována doporučení.
Keywords: Udržitelnost; Second-hand; Spotřebitelské chování
Thesis title: Operation of Second-hand Stores from a Cultural and Behavioral-Economic Perspective
Author: Némová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Matysová, Kamila
Opponents: Volfová, Jitka
Thesis language: Slovensky
Abstract:
With the increase in popularity of second-hand stores, there is an opportunity to research their impact on the economy and the sustainability of consumer habits. The aim of this thesis is to gain a deeper understanding of the motivations and practices of operating second-hand stores and to assess how consumer behavior affects business decisions. Based on the knowledge gained, subsequently propose recommendations for retailers of second-hand shops, with the aim of improving the performance of their business. A combination of quantitative and qualitative methods was used to achieve this goal, specifically a customer questionnaire and structured in-depth interviews with retailers. Recommendations were made based on findings about customer preferences and expectations and information obtained from retailers.
Keywords: Consumer behavior; Second-hand; Sustainability

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 6. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 27. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85003/podrobnosti

Files for download

    Last update: