Contrast in Consumer Behavior: Grocery Shopping Brick-and-Mortar versus On-line

Thesis title: Porovnání rozdílu ve spotřebním chování při nákupu potravin v kamenných prodejnách a on-line
Author: Moc, Matouš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáním chování spotřebitelů v České republice v oblasti potravin v závislosti na preferenci kamenných a on-line prodejen. Teoretická část práce je zpracována formou literární rešerše, kde jsou shrnuty poznatky převážně z odborných článků vydaných za posledních pět let. Praktická část byla vypracována na základě dat z vlastního výzkumu, který byl veden formou dotazníkového šetření. Toho se účastnilo 207 respondentů, kteří vyhovovali kritériím určeným pro tuto práci. Výstup tohoto dotazníku byl prezentován zároveň za pomoci grafů a tabulek. Z výsledků vyplynulo, že nakupování on-line preferují převážně lidé z velkých měst, ve věku od 25 do 44 let. Hlavními důvody pro preferenci kamenných prodejen jsou možnost výběru konkrétního zboží a poplatky spojené s on-line nákupy. Dále byla sledována doba trvání nákupu, výše útraty a jiné vzorce chování spotřebitelů. V několika z těchto případů se objevily odlišnosti mezi nakupujícími on-line a v kamenných prodejnách.
Keywords: spotřební chování; spotřebitel; potraviny; maloobchod; e-shop; kamenné prodejny
Thesis title: Contrast in Consumer Behavior: Grocery Shopping Brick-and-Mortar versus On-line
Author: Moc, Matouš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis compares consumer behavior in the Czech Republic regarding groceries, depending on their preference for brick-and-mortar and online stores. The theoretical part of the thesis is structured as a literature review, summarizing findings primarily from academic sources published in the last five years. The practical part was based on data from original research conducted through a questionnaire survey. A total of 207 respondents, meeting the criteria set for this study, participated in the survey. The results of the questionnaire were presented using graphs and tables. The findings indicated that online shopping is predominantly preferred by people from large cities, aged 25 to 44. The main reasons for preferring brick-and-mortar stores include the ability to select specific items and the fees associated with online purchases. Additionally, the duration of shopping, expenditure amounts, and other consumer behavior patterns were examined. In several of these cases, differences between online and brick-and-mortar shoppers were observed.
Keywords: consumer behavior; retail store; grocery; consumer; e-shop; brick-and-mortar

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 6. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 11. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84722/podrobnosti

Files for download

    Last update: