Attitudes towards sustainability in the fast fashion industry among young consumers in the Czech Republic

Thesis title: Attitudes towards sustainability in the fast fashion industry among young consumers in the Czech Republic
Author: Mamedova, Sabrina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Escobar Rios, Andrea
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
Over the past few years, the concept of sustainability has grown in popularity, capturing the attention of both brands and consumers in a variety of industries. The fashion industry, often criticized for its environmental and social impact, is no exception. Using a tripartite model of attitudes, this bachelor thesis seeks to examine the interplay between cognitive, affective, and behavioural components within young consumers' attitudes towards sustainability in the fast fashion industry. Furthermore, the study aims to suggest potential implications for fast fashion brands based on the findings. The theoretical part of the thesis focuses on the fast fashion industry, the concept of sustainability, and sustainable consumer behaviour. The practical part of the study is based on quantitative research, with university students as the target group. The results provide insights into the awareness levels, emotional responses, and behavioural intentions of young consumers, as well as gender differences. At the end of the research, implications for fast fashion brands are proposed to benefit both the brands and their consumers.
Keywords: consumer behaviour; tripartite model; sustainability; fast fashion industry
Thesis title: Postoje k udržitelnosti v průmyslu rychlé módy mezi mladými spotřebiteli v České republice
Author: Mamedova, Sabrina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Escobar Rios, Andrea
Opponents: Lhotáková, Markéta
Thesis language: English
Abstract:
V posledních několika letech se koncept udržitelnosti těší stále větší oblibě a přitahuje pozornost značek i spotřebitelů v různých odvětvích. Výjimkou není ani módní průmysl, který je často kritizován za svůj dopad na životní prostředí a společnost. Tato bakalářská práce se s využitím trojčlenného modelu postojů snaží prozkoumat vzájemné působení kognitivní, afektivní a behaviorální složky v rámci postojů mladých spotřebitelů k udržitelnosti v průmyslu rychlé módy. Dále si studie klade za cíl na základě zjištěných skutečností navrhnout možné důsledky pro značky rychlé módy. Teoretická část práce se zaměřuje na průmysl rychlé módy, koncept udržitelnosti a udržitelné chování spotřebitelů. Praktická část studie je založena na kvantitativním výzkumu, jehož cílovou skupinou jsou vysokoškolští studenti. Výsledky poskytují pohled na úroveň povědomí, emocionální reakce a záměry chování mladých spotřebitelů, stejně jako na rozdíly mezi pohlavími. V závěru výzkumu jsou navrženy důsledky pro značky rychlé módy, které budou přínosem jak pro značky, tak pro jejich spotřebitele.
Keywords: tříkomponentový model; průmysl rychlé módy; spotřebitelské chování; udržitelnost

Information about study

Study programme: Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 2. 2023
Date of submission: 26. 4. 2024
Date of defense: 27. 5. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/83941/podrobnosti

Files for download

    Last update: