Consumer behavior in the mobile phone market

Thesis title: Spotřební chování na trhu s mobilními telefony
Author: Moulisová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomové práce se zabývá spotřebním chováním na trhu s mobilními telefony. Cílem této diplomové práce je identifikovat a zhodnotit faktory, jež ovlivňují spotřebitele při výběru a nákupu mobilního telefonu. Dalším cílem této práce je zjistit, jak sociodemografické faktory ovlivňují spotřební chování při nákupu mobilních zařízení. Analyzovanými sociodemografickými faktory jsou: věk, pohlaví, příjem a vzdělání. Diplomová práce dál prozkoumává, zdali spotřebitelé preferují nákup nového či použitého mobilního telefonu a jaké značky mobilních telefonů si pořizují nejčastěji. Autorka zvolila kvantitativní výzkum. Metodou, kterou vybrala pro nalezení odpovědí na stanovené výzkumné otázky, je metoda dotazování. K analýze dat jsou dále využity statistické metody, a to faktorová analýza, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis ANOVA a chí kvadrát test. V práci je uveden souhrn výsledků, na základě kterého je zpracováno doporučení pro vybraný podnikatelský subjekt.
Keywords: spotřební chování; kupní rozhodovací proces; faktory ovlivňující výběr mobilního telefonu; mobilní telefon; použité mobilní telefony
Thesis title: Consumer behavior in the mobile phone market
Author: Moulisová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Závodná, Lucie Sára
Opponents: Dvořák, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with consumer behavior in the mobile phone market. The aim of this thesis is to identify and evaluate the factors that influence consumers when choosing and purchasing a mobile phone. Another goal of this work is to find out how socio-demographic factors influence consumer behavior when purchasing mobile devices. The socio-demographic factors analyzed are: age, gender, income and education. The thesis further investigates whether consumers prefer to buy a new or used mobile phone and what brands of mobile phones they buy most often. The author chose quantitative research. The method she chose to find answers to the stated research questions is the questioning method. Statistical methods are also used for data analysis, namely factor analysis, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis ANOVA and chi square test. The thesis contains a summary of the results, on the basis of which a recommendation for the selected business entity is prepared.
Keywords: consumer behavior; purchase decision process; factors affecting consumer choice of mobile phones:; mobile phone; refurbished mobile phone

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 6. 2022
Date of submission: 29. 4. 2024
Date of defense: 11. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/81701/podrobnosti

Files for download

    Last update: