The impact of scarcity marketing on the buying decisions of the young generation in the context of e-commerce

Thesis title: Vliv principů nedostatku jako marketingových taktik na nákupní rozhodování mladé generace v kontextu e-commerce
Author: Brotánková, Nikol
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Pravda, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je provést detailní analýzu marketingového využití principů nedostatku v e-commerce a analyzovat jejich vliv na nákupní rozhodování mladé generace ve věku od 18 do 34 let. Principy nedostatku, vycházející z psychologických aspektů, mají za cíl urychlit rozhodovací proces a přesvědčit zákazníka o naléhavosti jednání. Tato práce zodpovídá pomocí kvantitativních a kvalitativních výzkumů výzkumné otázky, zaměřené na vliv principů nedostatku na nákupní rozhodování, vnímání těchto principů mladou generací a možnosti optimalizace marketingové komunikace za využití těchto principů. Výzkumy prokázaly účinnost těchto marketingových taktik, a to v případě splnění určitých podmínek. Výstupy práce mohou sloužit jako podklad pro marketingové specialisty a obchodníky v optimalizaci marketingové komunikace směrem k mladé generaci.
Keywords: principy nedostatku; mladá generace; marketingové taktiky; e-commerce; nákupní rozhodování
Thesis title: The impact of scarcity marketing on the buying decisions of the young generation in the context of e-commerce
Author: Brotánková, Nikol
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Pravda, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to conduct a detailed analysis of the marketing use of scarcity principles in e-commerce and to analyse their influence on the buying decisions of young generation aged 18 to 34. The scarcity principles, based on psychological aspects, aim to speed up the decision-making process and convince the customer of the urgency of action. This thesis answers the research questions, using quantitative and qualitative research, on the influence of scarcity principles on purchasing decisions, the perception of these principles by young generation and the possibilities of optimizing marketing communication using these principles. The research has demonstrated the effectiveness of these marketing tactics when certain conditions are met. The findings of this thesis can serve as a basis for marketing specialists and marketers in optimizing marketing communication towards the young generation.
Keywords: scarcity principles; e-commerce; marketing tactics; buying decisions; young generation

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 8. 2023
Date of submission: 30. 4. 2024
Date of defense: 5. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/85160/podrobnosti

Files for download

    Last update: