The effect of Instagram post sponsorship on perceived source credibility

Thesis title: Vliv sponzoringu instagramového příspěvku na vnímanou důvěryhodnost zdroje
Author: Dandová, Natálie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá vlivem sponzoringu instagramového příspěvku na vní-manou důvěryhodnost zdroje. Cílem práce je prozkoumat následující dimenze: dů-věryhodnost, odbornost, podobnost a zájem o obsah. Důvěryhodnost sledujícího může být ovlivněna různými okolnostmi. Praktická část byla provedena na základě dotazníkového šetření. Dotazník byl sestaven v programu Qualtrics, kdy byla nasta-vena randomizace dvou dotazníků. První dotazník byl se sponzorovaným příspěv-kem a druhý s nesponzorovaným příspěvkem. Celkově se skládal dotazník ze tří částí a obsahoval 17 uzavřených otázek. Dalším krokem bylo vyhodnocení hypotéz. Vyhodnocení dat proběhlo ve statistickém programu Jamovi. Byla využita lineární regrese, ANOVA test a Welchův t-test. Z výsledků nebylo prokázáno, že by sponzo-rovaný obsah ovlivňoval vnímanou důvěryhodnost v generaci Z.
Keywords: influencer marketing; sociální média; sponzoring; influencer; důvěryhodnost zdoje
Thesis title: The effect of Instagram post sponsorship on perceived source credibility
Author: Dandová, Natálie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the influence of the sponsorship of an Instagram post on the perceived credibility of the source. The aim of the thesis is to explore the following dimensions: credibility, expertise, similarity and interest in the content. Follower credibility can be affected by various circumstances. The practical part was conducted based on a questionnaire survey. The questionnaire was constructed in Qualtrics software, where randomization of two questionnaires was done. The first questionnaire was with sponsored contribution and the second one was with non-sponsored contribution. In total, the questionnaire consisted of three parts and contained 17 closed questions. The next step was to evaluate the hypotheses. Data evaluation was done in the statistical program Jamovi. Linear regression, ANOVA test and Welch's t-test were used. From the results, there was no evidence that sponsored content influenced perceived trustworthiness in Generation Z.
Keywords: influencer; influencer marketing; credibility; social media; sponzoring

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 5. 2023
Date of submission: 1. 5. 2024
Date of defense: 11. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/84601/podrobnosti

Files for download

    Last update: