Identity and self-presentation on Instagram

Thesis title: Identita a sebe-prezentace na In-stagramu
Author: Čápová, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývala identitou a sebeprezentací na sociální síti Instagram. Tématika byla vztažena na oblast malých živnostníků, kteří Instagram využívají jako nástroj propagace jejich činnosti. Cílem práce bylo zjistit, jaké strategie sebeprezentace používají živnostníci, jakou formou dochází převážně k sebeprezentaci, jakým způsobem vnímají svoji prezentovanou identitu na Instagramu a jak vnímají a kon- struují osobní a pracovní „self“. Pro nalezení odpovědí na výzkumné otázky byla zvolena kvalitativní metoda, konkrétně polostrukturovaný rozhovor podpořen fotografiemi. Z výsledků vyplynulo, že strategie živnostníků je spíše nevědomá, ovšem velmi zřetelná. Jedná se především o cílené sdílení estetického obsahu, promyšlený plán, management dojmů a využití autenticity pro navození pocitu blízkosti. Nejčastěji se objevovaly prvky Qualified self. Forma sebeprezentace byla nejčastěji nepřímá. Vnímaní profesního a osobního „self“ se u živnostníků liší, identity jsou však do určité míry propojené.
Keywords: Foto elicitace; Identita; Sebeprezentace; Instagram
Thesis title: Identity and self-presentation on Instagram
Author: Čápová, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focused on identity and self-presentation on the social network Instagram. The topic was related to the area of small business owners who use Instagram as a tool to promote their business. The aim of the thesis was to find out what self-presentation strategies are used by small business owners, what form of self-presentation predominantly occurs, how they perceive their presented identity on Instagram and how they perceive and construct their personal and professional "self". To find answers to the research questions, a qualitative method was chosen, namely a semi-structured interview supported by photographs. The results showed that the strategy of the small business owners is rather unconscious, but very distinct. It is mainly about targeted sharing of aesthetic content, a well-thought-out plan, impression management and the use of authenticity to induce a sense of proximity. Elements of the Qualified self emerged most frequently. The form of self-presentation was most often indirect. The perceptions of professional and personal self differed among the tradespeople, but they were somewhat intertwined.
Keywords: Identity; Self-presentation; Instagram; Photo elicitation

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 5. 2022
Date of submission: 30. 4. 2024
Date of defense: 7. 6. 2024
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/80743/podrobnosti

Files for download

    Last update: